Keskiviikko 24.2.2016 (radio)

Amnesty arvostelee Eurooppaa

Junalla saapunut väkijoukko kulkee radan vartta pitkin, joukossa on useita lapsia.
Amnestyn mielestä Eurooppa ei ole osannut hoitaa pakolaiskriisiä oikein. Kuva: Christian Bruna / EPA

Ihmisoikeusjärjestö Amnesty International moittii Euroopan maita.

Amnesty sanoo, että Euroopan maat eivät enää välitä kansainvälisistä sopimuksista. Ne ovat Amnestyn mielestä unohtaneet sopimukset ihmisoikeuksista, kun Eurooppaan on tullut paljon turvapaikanhakijoita. Amnestyn mielestä Euroopan maiden täytyy muistaa, että ihmisillä on oikeus hakea turvapaikkaa.

Rikkaat maat eivät ole myöskään antaneet tarpeeksi rahaa Syyrian pakolaisten auttamiseen, Amnesty sanoo.

Selkokirjoja on luettu ääneen

Helsingin aikuisopiston suomenkielen opiskelijat ja Eini Salovaara lukeva Seitsemää veljestä.
Helsingin aikuisopiston opiskelijat lukivat vanhuksille Myllypuron palvelukeskuksen lukuviikon avajaisissa. Kuvassa myös Eini Salovaara. Kuva: Anja Kojo

Keskiviikkona on vietetty Maailman ääneen lukemisen päivää. Suomessa päivä on ollut osa Luetaan ääneen selkokirjaa -kampanjaa.

Eri puolilla Suomea on järjestetty tilaisuuksia, joissa esimerkiksi vanhuksille on luettu selkokielisiä kirjoja. Monet vanhukset eivät pysty enää itse lukemaan, mutta kirjojen tarinoista on iloa myös heille. Vanhuksille on luettu selkokielisiä kirjoja, koska niitä on helppo ymmärtää.

Myllypuron vanhusten palvelukeskuksessa Helsingissä vietetään kokonaista lukuviikkoa. Myllypuron lukuviikko alkoi maanantaina. Avajaistapahtumaan osallistui melkein 100 ihmistä.

Myllypuron avajaistapahtumassa oli mukana myös Helsingin aikuisopiston suomen kielen opiskelijoita. He lukivat vanhuksille Aleksis Kiven kirjaa Seitsemän veljestä. Myös siitä on kirjoitettu selkoversio.

Luetaan ääneen selkokirjaa -kampanjan järjestäjä on Selkokeskus.

Vanhusten kunto on parantunut

Iäkäs nainen kulkee rollaattorin kanssa.
On tärkeää, että vanhukset pysyvät kunnossa pitkään. Kuva: Yle

Suomalaisten vanhusten kunto on parantunut. Yli 70-vuotiaat suomalaiset ovat nyt paljon paremmassa kunnossa kuin ennen.

Monet vanhukset kuitenkin lopulta haurastuvat, eli vanhusten voima ja kunto huononevat. Yli 30 prosenttia vanhuksista kärsii haurastumisesta, kun ikää on yli 80 vuotta.

Tutkijat selvittävät nyt, miten liikunta ja terveellinen ruoka auttavat vanhuksia pysymään hyvässä kunnossa. Asia on tärkeä, koska vanhusten määrä kasvaa.

Sarjakuvan suomalainen Matti

Kuvakaappaus Finnish Nightmares -sarjakuvista.
Small talk on vaikeaa suomalaiselle Matille. Kuva: Karoliina Korhonen

Finnish Nightmares on suomalainen sarjakuva.

Sarjakuvassa suomalainen Matti joutuu tilanteisiin, jotka ovat suomalaisille vaikeita. Hän on esimerkiksi hississä tai bussissa, jossa on myös muita ihmisiä.

Karoliina Korhonen on piirtänyt Matin. Matin tarina alkoi Facebookissa.

Nyt Matista on ilmestynyt myös kirja. Se kertoo hauskasti, minkälaisia suomalaiset ovat. Kirja ilmestyy suomeksi ja englanniksi.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä