Keskiviikko 24.4.2019 (radio)

Vuoden pakolaiset

Vuoden 2019 pakolaismies Nourdeen Toure ja vuoden pakolaisnainen Rand Mohamad Deeb.
Nourdeen Toure ja Rand Mohamad Deeb.. Kuva: Enni Kallio

Suomen Pakolaisapu on valinnut Vuoden pakolaiset.

Vuoden pakolaisnainen on Rand Mohamad Deeb. Hän on kotoisin Syyriasta, mutta asuu nyt Lahdessa. Deeb on 18-vuotias ja valmistuu ylioppilaaksi tänä keväänä.

Deeb haluaa näyttää muille maahanmuuttajille, että kielen oppiminen ja opiskelu Suomessa on mahdollista. Hän haluaa myös auttaa muita ja tekee itse suomen kielen opetusvideoita arabian kielellä.

Vuoden pakolaismies on Nourdeen Toure. Hän on kotoisin Togosta Länsi-Afrikasta. Toure on 28-vuotias ja asuu Helsingissä.

Toure on nyrkkeilijä. Hän sanoo, että liikunta ja harrastukset auttavat kotoutumaan. Hän toivoo, että voittaa joskus nyrkkeilyn Suomen mestaruuden.

Vuoden ulkosuomalainen

Petteri Taalas
Petteri Taalas. Kuva: Salvatore di Nolfi / EPA

Suomi-Seura on palkinnut Vuoden ulkosuomalaisen. Vuoden ulkosuomalainen on Maailman ilmatieteen järjestön WMO:n pääsihteeri Petteri Taalas.

WMO on YK:n sään, ilmaston ja vesivarojen erityisjärjestö. Järjestö toimii Genevessä Sveitsissä.

Petteri Taalas on ollut WMO:n pääsihteeri vuodesta 2016 lähtien. Sitä ennen hän oli Suomessa Ilmatieteen laitoksen johtaja

Eduskunnan puhemiehet

SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne valittiin eduskunnan puhemieheksi, perussuomalaisten Juho Eerola (oik) valittiin ensimmmäiseksi varapuhemieheksi, kokoomuksen Paula Risikko valittiin toiseksi varapuhemieheksi.
Paula Risikko, Antti Rinne ja Juho Eerola. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Uudella eduskunnalla on tänään ollut ensimmäinen täysistunto. Istunnossa valittiin uudet puhemiehet.

Eduskunnan puhemies on toistaiseksi suurimman puolueen puheenjohtaja eli SDP:n Antti Rinne. Ensimmäinen varapuhemies on perussuomalaisten kansanedustaja Juho Eerola. Toinen varapuhemies on kokoomuksen Paula Risikko.

Jos Antti Rinteestä tulee myöhemmin pääministeri, eduskunta valitsee uuden puhemiehen.

Helsingin yliopiston kunniatohtori

Bruce Dickinson
Bruce Dickinson. Kuva: Jussi Mankkinen / Yle

Iron Maiden -rockyhtyeen laulaja Bruce Dickinson nimitetään Helsingin yliopiston kunniatohtoriksi. Dickinson saa kunniatohtorin arvonimen, koska hän on ansioitunut niin monilla eri aloilla.

Dickinson on laulaja ja lauluntekijä. Dickinsonin yhtye Iron Maiden on myynyt yli 90 miljoonaa levyä. Lisäksi Dickinson on esimerkiksi lentäjä, radiojuontaja, kirjailija, elokuvakäsikirjoittaja ja miekkailija.

Yliopiston promootio eli juhlaseremonia on kuukauden kuluttua. Dickinson ei pääse mukaan seremoniaan, mutta hän ottaa arvonimen vastaan poissaolevana.

Helsingin yliopiston filosofinen tiedekunta nimittää tänä keväänä yhteensä 9 kunniatohtoria.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä