Keskiviikko 24.7.2019

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Minkä ikäisen miehen poliisi otti kiinni Helsingin ampumistapauksen takia?

Oikea vastaus:

32-vuotiaan.

2.Mitä mies teki?

Oikea vastaus:

Hän ampui kohti 3 ihmistä, joista 2 loukkaantui.

3.Miksi tapaus oli erityisen vaarallinen?

Oikea vastaus:

Se tapahtui ruuhka-aikaan, kun kadulla oli paljon ihmisiä.

4.Minkä puolueen johtaja Claes Andersson oli 1990-luvulla?

Oikea vastaus:

Hän oli vasemmistoliiton puheenjohtaja.

5.Minkälaista kirjallisuutta Andersson kirjoitti?

Oikea vastaus:

Romaaneja ja runoja.

6.Mikä koulutus Anderssonilla oli?

Oikea vastaus:

Hänellä oli lääkärin ja psykiatrin koulutus.

7.Minne suomalainen UPM-firma rakentaa tehtaan?

Oikea vastaus:

Uruguayhin, Etelä-Amerikkaan.

8.Mikä tehdas se on?

Oikea vastaus:

Sellutehdas.

9.Kuinka paljon UPM käyttää rahaa tehtaan rakentamiseeen.

Oikea vastaus:

2,4 miljardia euroa.

10.Kuinka kuumaa monissa Euroopan maissa nyt on?

Oikea vastaus:

Monissa maissa on nyt noin 40 astetta lämmintä.

11.Mitä Hollannissa on tehty helteen takia?

Oikea vastaus:

Osa päiväkodeista on suljettu.

12.Mikä on tämän viikon kuumin päivä Suomessa?

Oikea vastaus:

Todennäköisesti lauantai.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä