Keskiviikko 24.7.2019

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Minkä ikäisen miehen poliisi otti kiinni Helsingin ampumistapauksen takia?

Oikea vastaus:

32-vuotiaan.

2.Mitä mies teki?

Oikea vastaus:

Hän ampui kohti 3 ihmistä, joista 2 loukkaantui.

3.Miksi tapaus oli erityisen vaarallinen?

Oikea vastaus:

Se tapahtui ruuhka-aikaan, kun kadulla oli paljon ihmisiä.

4.Minkä puolueen johtaja Claes Andersson oli 1990-luvulla?

Oikea vastaus:

Hän oli vasemmistoliiton puheenjohtaja.

5.Minkälaista kirjallisuutta Andersson kirjoitti?

Oikea vastaus:

Romaaneja ja runoja.

6.Mikä koulutus Anderssonilla oli?

Oikea vastaus:

Hänellä oli lääkärin ja psykiatrin koulutus.

7.Minne suomalainen UPM-firma rakentaa tehtaan?

Oikea vastaus:

Uruguayhin, Etelä-Amerikkaan.

8.Mikä tehdas se on?

Oikea vastaus:

Sellutehdas.

9.Kuinka paljon UPM käyttää rahaa tehtaan rakentamiseeen.

Oikea vastaus:

2,4 miljardia euroa.

10.Kuinka kuumaa monissa Euroopan maissa nyt on?

Oikea vastaus:

Monissa maissa on nyt noin 40 astetta lämmintä.

11.Mitä Hollannissa on tehty helteen takia?

Oikea vastaus:

Osa päiväkodeista on suljettu.

12.Mikä on tämän viikon kuumin päivä Suomessa?

Oikea vastaus:

Todennäköisesti lauantai.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä