Keskiviikko 24.7.2019 (radio)


Helsingin ampumistapaus

Poliisit ovat sulkeneet risteysalueen, jossa seisoo punainen auto, missä kylki lommola ja sivuikkunat rikki.
Monet olivat vaarassa, koska ampuminen tapahtui keskellä Helsinkiä ja keskellä päivää. Kuva: Matti Myller / Yle

Helsingissä on ollut ampumistapaus.

Tapaus oli tiistaina. Tapauksen takia poliisi on ottanut kiinni 32-vuotiaan miehen.

Mies ampui 3 ihmistä kohti. 2 heistä loukkaantui, ja he joutuivat sairaalaan.

Poliisi kertoo, että kysymys oli riidasta. Ampuja tunsi ihmiset, joita kohti hän ampui.

Ampuminen tapahtui Helsingin keskustassa. Kadulla oli paljon ihmisiä, koska kello oli noin 16 ja oli ruuhka-aika. Siksi monet ihmiset olivat vaarassa, poliisi sanoo.

Claes Andersson on kuollut

Claes Andersson.
Claes Andersson 1937- 2019 Kuva: Markku Ojala / AOP

Poliitikko ja kirjailija Claes Andersson on kuollut. Andersson oli 82-vuotias. Hän oli pitkään sairas.

Andersson oli vasemmistoliiton puoluejohtaja 1990-luvulla. Hän oli myös Suomen kulttuuriministeri.

Claes Andersson tunnettiin myös taidealalla. Hän kirjoitti romaaneja ja runoja. Hän esitti myös jazzmusiikkia.

Claes Anderssonilla oli lääkärin ja psykiatrin koulutus. Hän puhui mielenterveyspotilaiden, alkoholistien ja vankien puolesta.

UPM:lle uusi tehdas Uruguayhin

Havainnekuva Uruguain uudesta tehtaasta.
Suomalainen UPM rakentaa tällaisen tehtaan Uruguayhin. Kuva: UPM

Suomalainen metsäfirma UPM rakentaa ison sellutehtaan Uruguayhin, Etelä-Amerikkaan. UPM:llä on jo yksi sellutehdas Uruguayssa.

Uusi tehdas maksaa 2,4 miljardia euroa. Se on paljon isompi kuin Suomen sellutehtaat.

Sellutehtaat tekevät puusta sellua, jota tarvitaan esimerkiksi pahvin ja paperin valmistamiseen. Sellusta valmistetaan myös tuotteita, jotka korvaavat muovia.

Sellua ostetaan maailmalla paljon. UPM uskoo, että sellun hinta on tulevaisuudessa korkea.

UPM kertoo myös, että Uruguayhin on istutettu paljon metsää. Siksi puuta riittää sellutehtaille.

Tosi kuuma kesä

Nuoret hyppäävät meriveteen Saint-Malon kaupungissa, joka sijaitsee Ranskan luoteisosassa.
Ranskalaisia uimassa hellesäässä. Kuva: Valery Hache / AFP

Kesä on nyt tosi kuuma eri puolilla Eurooppaa. Esimerkiksi Ranskassa ja Saksassa on ollut noin 40 astetta lämmintä.

Helle on vaikuttanut eurooppalaisten elämään monella tavalla. Esimerkiksi Hollannissa osa päiväkodeista on ollut kiinni helteen takia.

Myös täällä Suomessa on hellettä eli lämpötila on yli 25 astetta. Ylen meteorologi Joonas Koskela sanoo, että lauantai on ehkä viikon kuumin päivä. Silloin eri puolilla Suomea on yli 30 astetta lämmintä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä