Keskiviikko 25.11.2020 (radio)

Koronatilanne

Suomessa on raportoitu 353 uutta koronavirustartuntaa, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL kertoi tiistaina. Koronatestin näytteenottopiste Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin HUS:in Meilahden sairaala-alueella Helsingissä 24. marraskuuta 2020.
Eniten koronatartuntoja on Helsingin ja Uudenmaan alueella. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Suomessa on raportoitu 4 uutta koronaviruspotilaan kuolemaa.

Uusia koronatartuntoja on raportoitu 363. Eniten uusia koronatartuntoja on Helsingin ja Uudenmaan alueella, jossa niitä on noin 230.

Potilaiden määrä sairaalassa on lisääntynyt. Sairaaloissa on nyt 134 koronapotilasta, eli 14 enemmän kuin maanantaina.

Suomen hallitus on pitänyt kokouksen koronatilanteesta. Hallitus keskusteli siitä, tarvitaanko uusia rajoituksia.

Pakettikuljetukset lisääntyvät

Postin pakettiautomaatti Kuopion Pitkälahden ACB -asemalla
Paketteja voi lähettä ja noutaa pakettiautomaateista. Kuva: Sami Takkinen / Yle

Suomessa kuljetetaan pian paketteja tosi paljon. Verkkokaupoilla on nyt suuri alennusmyyntiviikko Black Friday.

Monet suomalaiset tilaavat verkkokaupoista tavaroita tai vaatteita. Myös joululahjoja ostetaan paljon verkkokaupoista.

Posti ja kuljetusfirmat sanovat, että pakettiautomaateissa voi olla ruuhkaa. Uusia pakettiautomaatteja on tuotu moneen paikkaan esimerkiksi kauppakeskuksiin, koska pakettien määrä kasvaa.

Amorellan potkurissa oli vika

M/S Amorellan siirto Järsön saaren edustalla 23.9.2020.
Vikinig Amorella ajoi karille Ahvenanmaan saaristossa. Kuva: Kimmo Gustafsson / Yle

Onnettomuustutkintakeskus on julkaissut raportin Viking Amorella -laivan karilleajosta. Viking Amorella ajoi karille Ahvenanmaalla syyskuussa. Laivan pohja otti kiinni merenpohjan kallioon.

Onnettomuustutkintakeskus sanoo, että Viking Amorella ajoi karille, koska laivan potkuriin tuli vika. Potkuri ohjasi laivaa väärin ja laiva ajoi ulos väylältä.

Tallink Silja vähentää työntekijöitä

Tallink Siljan matkustajalaiva Silja Serenade
Silja Serenade kulkee normaalisti Helsingin ja Tukholman välillä. Nyt liikennettä ei ole. Kuva: Peter Sjöholm / Yle

Laivafirma Tallink Silja vähentää työntekijöitä. Tallink Siljalla on ollut yt-neuvottelut, koska laivamatkustus on melkein loppunut.

Noin 100 henkilön työ Tallink Siljalla loppuu. Lisäksi melkein kaikki Tallink Siljan työntekijät ovat välillä lomautettuna.

Pohjoisessa alkoi kaamos

Näkymä Utsjoelta.
Utsjoen kirkkotuvat talvi-iltana. Kuva: Esko Jämsä / AOP

Pohjois-Suomessa on alkanut kaamos. Kaamos tarkoittaa, että aurinko pysyy horisontin alapuolella. Esimerkiksi Utsjoella aurinko nousee seuraavan kerran 16. tammikuuta.

Pohjois-Suomessa ei kuitenkaan ole kaamoksen aikaan ihan pimeää. Siellä on vähän valoa, eli on hämärää.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Aluevaalit 2022

Graafinen Aluevaalit 2022 -tunnus.

Mistä aluevaaleissa on kysymys?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä