Keskiviikko 25.1.2023

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mikä maa on tehnyt päätöksen, että Leopard-panssarivaunuja saa viedä Ukrainaan?

Oikea vastaus:

Saksa.

2.Miksi panssarivaunujen lähettämiseen on odotettu lupaa juuri Saksalta?

Oikea vastaus:

Saksa on vaunujen valmistaja.

3.Kuinka monta Leopardia Saksa itse lähettää?

Oikea vastaus:

14.

4.Kuka on Suomen puolustusministeri?

Oikea vastaus:

Mikko Savola.

5.Miksi Suomi ei voi viedä Ukrainaan suurta määrää sotilastarvikkeita?

Oikea vastaus:

Suomen pitää huolehtia oman maan puolustuksesta.

6.Kuka tutki vapaan median arvostusta?

Oikea vastaus:

Medialiitto.

7.Mitä sana huoltovarmuus tarkoittaa?

Oikea vastaus:

Varautumista mahdollisiin kriiseihin ja häiriötilanteisiin.

8.Kuinka usein kirjepostia aletaan kantaa Suomessa?

Oikea vastaus:

3 kertaa viikossa.

9.Onko vuoropäiväjakelu tulossa käyttöön ensimmäistä kertaa? Perustele.

Oikea vastaus:

Ei ole. Posti on jo kokeillut vuoropäiväjakelua useilla alueilla.

10.Mitä laki sanoo sosiaalityöntekijöiden asiakasmäärästä?

Oikea vastaus:

Yhdellä sosiaalityöntekijällä saa olla enintään 35 asiakasta.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä