Keskiviikko 25.1.2023 (radio)
Leopard-panssarivaunut
Saksa on antanut luvan Leopard-panssarivaunujen toimittamiselle Ukrainaan.
Nyt kaikki maat, joilla on Leopard-panssarivaunuja, voivat lähettää niitä Ukrainaan. Monet maat ovat odottaneet lupaa Saksalta, joka on Leopardien valmistaja.
Ainakin Puola, Espanja, Portugali, Norja ja Hollanti ovat jo ilmoittaneet, että ne aikovat lähettää Leopardeja Ukrainaan.
Saksa lähettää Ukrainaan itse 14 panssarivaunua. Ukrainalaissotilaiden kouluttaminen Saksassa alkaa pian.
Panssarivaunut on tarkoitettu auttamaan Ukrainaa Venäjän hyökkäyssodassa.
Suomen apu Ukrainalle
Puolustusministeri Mikko Savola kertoo, että myös Suomi osallistuu Leopard-hankkeeseen.
Vielä ei ole varmaa, lähettääkö Suomi panssareita vai onko Suomi muuten mukana. Savola kertoo, että valtiojohto valmistelee asiaa yhdessä puolustusvoimien kanssa.
Suomi ei voi lähettää suurta määrää sotilastarvikkeita, koska Suomen pitää huolehtia oman maan puolustuksesta.
Vapaa media
Lähes kaikki suomalaiset ovat sitä mieltä, että vapaa media on tärkeä toimivan demokratian kannalta. Medialiiton mielipidetutkimus kertoo, että tätä mieltä on 93 prosenttia vastaajista.
Lähes yhtä moni sanoo, että luotettava tieto on tärkeää tai erittäin tärkeää henkiselle huoltovarmuudelle. Huoltovarmuus tarkoittaa varautumista mahdollisiin kriiseihin ja häiriötilanteisiin.
Posti
Kirjepostin jakelu on muuttumassa koko maassa kolmipäiväiseksi. Eduskunta on hyväksynyt postilain muutoksen.
Muutoksen peruste on se, että perinteistä paperipostia lähetetään yhä vähemmän.
Lakimuutoksen jälkeen koko maassa postia jaetaan vuoropäivinä. Muutos on tulossa voimaan lokakuun alusta. Posti on jo kokeillut vuoropäiväjakelua useilla alueilla.
Sanomalehtien jakeluun tulee määräaikainen valtiontuki.
Lastensuojelu

Monella lastensuojelun sosiaalityöntekijällä on liikaa asiakkaita.
14 prosentilla on enemmän asiakkaita kuin laki sallii. Laissa sanotaan, että yhdellä sosiaalityöntekijällä saa olla enintään 35 asiakasta.
Lastensuojelun sosiaalityössä työskentelee kokoaikaisesti yli 1 200 sosiaalityöntekijää.
Tiedot ovat THL:n eli Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen kuntakyselystä.
Sää
Sää on laajalti aurinkoinen. Etelässä ja idässä on pilvistä ja paikoin sataa vähän vettä tai räntää. Lämpötila on 0 ja -6 asteen välillä. Etelässä on 1 -2 lämpöastetta.