Keskiviikko 2.5.2018 (radio)


Poliisijohtajat

Kuvassa vasemmalta lukien poliisiylijohtaja Mikko Paatero, Helsingin poliisilaitoksen poliisipäällikkö Lasse Aapio ja Helsingin poliisikomentaja Jukka Riikonen.
Mikko Paatero, Lasse Aapio ja Jukka Riikonen ovat poliisipomoja, joille syyttäjä vaatii rangaistusta. Kuva: AOP ja Yle

Syyttäjä vaatii rangaistusta 3 poliisijohtajalle. Syyttäjä sanoo, että johtajat eivät ole valvoneet huumepoliisin toimintaa.

Syyttäjän mielestä huumepoliisi ei hoitanut oikein rekisteriä tietolähteistä. Tietolähteet ovat ihmisiä, joilta huumepoliisi saa tietoja. Syyttäjän mielestä he voivat olla vaarassa poliisin huonon työn takia. Siksi oikeuden pitää rangaista poliisijohtajia, syyttäjä sanoo.

Poliisijohtajat ovat itse sitä mieltä, että he eivät ole tehneet rikosta.

Ilmansaasteet

Pekingiläiset käyttävät hengityssuojaimia suojautuakseen savusumulta.
Esimerkiksi Pekingissä ilma on usein likaista. Kuva: Mika Mäkeläinen / Yle

Monet ihmiset hengittävät likaista ilmaa. Maailman terveysjärjestö WHO sanoo, että 90 prosenttia maailman ihmisistä hengittää ilmansaasteita.

Esimerkiksi autot ja tehtaat saastuttavat ilmaa joka puolella maailmaa. Myös kodin sisällä ilma voi olla likaista, jos perhe esimerkiksi käyttää hiiltä polttoaineena ruuanlaitossa.

Ilmansaasteet aiheuttavat ihmisille esimerkiksi sydänsairauksia ja keuhkosairauksia. WHO arvioi, että joka vuosi noin 7 miljoonaa ihmistä kuolee ilmansaasteiden takia.

Ilmansaasteet ovat suurin ongelma Afrikassa ja Aasiassa.

Ruokavienti

kananmunia
Suomalainen ruoka on puhdasta. Kuva: Petra Ristola / Yle

Suomesta viedään ruokatarvikkeita Aasiaan enemmän kuin ennen.

Esimerkiksi Munax-firma alkaa viedä kananmunia Japaniin ja Hongkongiin.

Aasialaiset ovat kiinnostuneet suomalaisista munista ja muista ruokatarvikkeista, koska ne ovat puhtaita. Niissä ei ole salmonellaa tai muita vaarallisia bakteereja.

Suomalaisista ruokatarvikkeista ei löydy myöskään antibiootteja, koska Suomessa antibiootteja ei lisätä eläinten ruokaan.

Sää

kevätaurinko paistaa
Viikonlopusta voi tulla kesäisen kaunis. Kuva: Tommi Parkkinen /Yle

Viikonloppuna alkaa ehkä kesä.

Ylen meteorologi Toni Hellinen kertoo, että Suomeen virtaa lauantaina lämmintä ilmaa. Sunnuntaina sää lämpenee lisää.

Etelä-Suomessa lämpötila voi nousta lähelle 20 astetta. Aivan pohjoisessa lämpötila on viikonloppuna noin 10 astetta.

Puhdistuspalveluala

Nainen siivoaa.
Pattaravadee Jylkkä opiskelee puhdistuspalvelualaa Luksiassa. Kuva: Yle

Kerrotaan vielä, että selkouutisten nettisivuilla jatkuu videosarja, jonka selkouutiset on tehnyt yhdessä Luksian ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden kanssa.

Sarja esittelee eri koulutusaloja. Nyt on julkaistu sarjan viimeinen video. Se kertoo puhdistuspalvelualasta.

Videot löytyvät selkouutisten nettisivuilta, osoitteesta yle.fi/selkouutiset.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 (ei kesällä) ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä