Keskiviikko 25.3.2020 (radio)

Koko Uusimaa voidaan eristää

Uudenmaan ja Varsinais-Suomen raja.
Uudenmaan ja Varsinais-Suomen raja. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Hallitus on päätymässä koko Uudenmaan maakunnan eristämiseen koronaviruksen takia. Näin kertovat STT:n ja Ylen tiedot.

Uusia rajoituksia on tulossa, koska koronavirusta on Uudellamaalla enemmän kuin muualla Suomessa.

Hallitus vie valmiuslain pykälän 118 ensin eduskuntaan. Liikkumisrajoitus on tarkoitus saada voimaan nopeasti.

Suomessa 3 ihmistä on kuollut koronaan

Sairaalan pääsisäänkäynti ihminen menossa sisään.
Kanta-Hämeen keskussairaala Hämeenlinnassa. Kuva: Anne-Maria Niskanen / Yle

Koronavirus on vaatinut Suomessa 2 uutta kuolonuhria. Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin alueella menehtyi eilen iäkäs henkilö.

Lisäksi Kanta-Hämeen keskussairaalassa kuoli tänään keski-ikäinen henkilö, joka kuului riskiryhmään.

Suomessa on nyt yhteensä 3 koronaviruksen aiheuttamaa kuolemaa. Ensimmäisestä kuolintapauksesta kerrottiin lauantaina.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos ennustaa, että epidemian huippukuukausina Suomessa ehkä 11 300 ihmistä tarvitsee sairaalahoitoa. Heistä tehohoitoa tarvitsee ehkä 3 600.

Ennuste kertoo, että yhtä aikaa sairaalahoidossa on ehkä hieman yli 900 potilasta. Tehohoidossa on samanaikaisesti 280 potilasta, ennuste kertoo.

Ruokaa riittää kaupoissa

Joensuun Sokoksen S-Marketiissa, Joensuu Sokos S-Market
Suomessa ei tarvitse pelätä sitä, että ruoka loppuu kaupoista. Suomi on ruoantuotanossa tarpeeksi omavarainen. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Ruokakaupoissa on runsaasti ruokaa. Ruokakaupat ovat varautuneet siihen, että ravintolat ja kahvilat suljetaan. Ruokakaupoissa on ollut asiakkaita normaalia enemmän jo yli viikon. Lisäksi ravintoloissa on jo ollut hiljaista.

Päivittäistavarakaupan toimitusjohtaja Kari Luoto sanoo, että Suomen omavaraisuusaste on korkea, noin 80 prosenttia.

Omavaraisuus kertoo siitä, miten hyvin valtio pystyy itse tuottamaan ruokaa asukkaille.

- Ruoka ei Suomesta lopu, Kari Luoto rauhoittelee hamstraajia.

Tuontitavaroissa kuitenkin voi olla viivästyksiä. Tuontitavaroita ovat esimerkiksi hedelmät.

Finlandia-palkintojen valitsijat tiedetään

Hannu Lintu
RSO:n kapellimesteri Hannu Lintu valitsee kaunokirjallisuuden Finlandia-palkinnon saajan. Kuva: Nella Nuora / Yle

Finlandia-palkintojen valitsijat on päätetty.

Kaunokirjallisuuden Finlandia-palkinnon saajan valitsee tänä vuonna kapellimestari Hannu Lintu. Hän on vielä ensi vuoden kevääseen saakka Radion sinfoniaorkesterin ylikapellimestari. Sen jälkeen Lintu siirtyy Kansallisoopperaan.

Tietokirjallisuuden voittajan valitsee Helsingin apulaispormestari Nasima Razmyar.

Lasten- ja nuortenkirjallisuuden Finlandia-palkinnon saajan valitsee näyttelijä Christoffer Strandberg.

Kaikkien lajien ehdokkaat julkistetaan marraskuun alussa. Voittajat paljastetaan 25. marraskuuta. Jokaisen palkinnon arvo on 30 000 euroa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä