Keskiviikko 25.7.2018 (radio)


Poliisi tutkii metsäpaloa

Pyhärannan metsäpalon sammutustöitä.
Metsäpalon sammuttaminen on vaikeaa työtä. Kuva: Roni Lehti / Lehtikuva

Poliisi aikoa tutkia, miksi Länsi-Suomessa oli iso metsäpalo viime viikolla.

Poliisi tietää jo, että metsässä tehtiin metsätöitä, ennen kuin tulipalo syttyi. Poliisi tutkii, alkoiko tulipalo metsätöiden takia.

Metsäpalo Pyhärannassa kesti monta päivää, ja iso alue metsästä tuhoutui. 150 ihmistä sammutti metsäpaloa.

Kreikassa kuoli paljon ihmisiä tulipaloissa

Maastopalo palaa rantaa reunustavilla kukkuloilla.
Moni ihminen pakeni maastopaloa merenrannalle. Kuva: Alexandros Vlachos / EPA

Kreikassa on löydetty lisää ihmisiä, jotka kuolivat maanantain ja tiistain tulipaloissa. Tulipaloissa kuoli ainakin noin 80 ihmistä.

Kuolleiden määrä voi kasvaa. Vielä on paljon ihmisiä, joita ei ole löydetty tulipalojen jälkeen.

Tulipalot levisivät Kreikassa nopeasti, koska Kreikassa on kuumaa ja tosi kuivaa. Tuli poltti metsää, taloja ja autoja.

Islamin opetus alkaa Helsingin yliopistossa

Helsingin yliopisto.
Helsingin yliopistossa voi pian opiskella islamilaista teologiaa. Kuva: AOP

Helsingin yliopisto aloittaa islamilaisen teologian opetuksen. Opetus alkaa syksyllä.

Yliopisto haluaa lisätä tietoa islamista. Opinnoissa tutustutaan islamin teksteihin ja käytännön islamiin.

Islamilaisen teologian opetus alkaa kandidaattiopinnoilla. Myöhemmin yliopisto aloittaa ehkä myös maisteriopinnot.

Talvet lyhenevät

Sauvakävelijä talvipakkasessa Helsingissä.
Etelä-Suomessa ja Ahvenanmaalla talvi on lyhentynyt. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva

Suomen vuodenajat ovat muuttuneet.

Etelä-Suomessa ja Ahvenanmaalla talvi on lyhentynyt, kertoo Ilmatieteen laitos. Siellä talvi on nyt kuukauden lyhyempi kuin aikaisemmin.

Muutoksen aiheuttaa ilmastonmuutos. Jos ilmastonmuutos etenee, voi olla, että Etelä-Suomessa ei ole enää talvea ollenkaan. Ilmastonmuutos nostaa maapallon lämpötilaa.

Mustarastaat laulavat tänä kesänä paljon

Mustarastas.
Mustarastaan laulu muistuttaa huilunsoittoa. Kuva: Pirjo Käpylä, Uurainen

Lämmin kesä vaikuttaa myös lintujen elämään.

Mustarastaat ovat laulaneet tänä kesänä tosi paljon. Mustarastas osoittaa reviirin laulamalla. Emo laulaa poikasille, kun poikaset ovat kuoriutuneet.

Moni mustarastaspari on ehtinyt tänä kesänä pesiä jo kolme kertaa, ja siksi ne ovat laulaneet paljon.

Mustarastaan laulu kuulostaa huilun soitolta.

Helle vain jatkuu

Tuuletin
Kuumuus ei lopu. Kuva: AOP

Kuuma sää jatkuu. Hellettä on joka päivä Etelä-Suomessa ja Keski-Suomessa. Lapissa torstai on vähän kylmempi päivä, mutta viikonloppuna helle palaa takaisin myös Lappiin.

Sade tuo vähän virkistystä kuumaan kesään. Pohjoisessa sataa torstaina ja etelässä sataa perjantaina. Sateet ovat kuurosateita, vettä ei tule koko ajan.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä