Keskiviikko 25.9.2019 (radio)

Uusi ilmastoraportti julki

Jäävuoria Grönlannin Ilulissatissa
Jäävuoria Grönlannissa. Kuva: Juha Kivioja / Yle

Hallitustenvälinen ilmastopaneeli IPCC on julkaissut uuden ilmastoraportin.

Raportti kertoo, että ihmisen toiminta kiihdyttää maapallon keskilämpötilan nousua ja seuraukset ovat vakavat. Esimerkiksi jäätiköiden sulaminen kiihtyy, lumen määrä vähenee ja meret lämpenevät.

Raportti kertoo, että esimerkiksi Alppien vuoriston, Ruotsin ja Norjan jäätiköistä 80 prosenttia voi kadota tällä vuosisadalla, jos ilmastopäästöjä ei leikata. Myös Etelämantereen ja Grönlannin jäätiköt sulavat entistä nopeammin.

Jäätiköiden sulaminen nostaa merenpintaa. Merenpinta voi nousta jopa metrin tällä vuosisadalla. Veden alle voi jäädä satojen miljoonien ihmisten kodit esimerkiksi Bangladeshissa, Indonesiassa, Hollannissa ja Floridassa.

Merivesi myös lämpenee. Se voimistaa sään ääri-ilmiöitä eli esimerkiksi hirmumyrskyjä, rankkasateita, helleaaltoja ja tulvia.

Greta Thunberg palkittiin

Greta Thunberg Tukholmassa parlamenttitalon edustalla marraskuussa 2018.
Greta Thunberg. Kuva: Hanna Franzen / EPA

Ruotsalainen ilmastoaktivisti Greta Thunberg on palkittu Ruotsissa.

Thunberg sai Right Livelihood Award -palkinnon, jota kutsutaan myös vaihtoehtoiseksi Nobel-palkinnoksi.

Thunberg palkittiin, koska hän on vaatinut poliitikoilta tekoja ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi. Vaatimuksiaan hän on perustellut tieteellisillä tosiasioilla.

Palkintosumma on miljoona Ruotsin kruunua eli noin 94 000 euroa.

Wärtsilä irtisanoo

Wärtsilän logo rakennuksen katolla.
Wärtsilä aikoo vähentää Suomesta ehkä noin 200 työntekijää. Kuva: Markku Ojala / AOP

Konepajafirma Wärtsilä aikoo vähentää työntekijöitä.

Wärtsilä aikoo vähentää yhteensä noin 350 työntekijää. Suomessa Wärtsilä vähentää ehkä noin 200 työntekijää.

Wärtsilä valmistaa laivamoottoreita ja voimaloita. Sillä on toimintaa 70 maassa.

Lihankulutus vähenee

Lihaa lihatiskissä.
Kaupan lihatiski. Kuva: Markku Ojala / AOP

Suomalaisten lihankulutus kääntyy tänä vuonna laskuun. 3 viime vuoden aikana jokainen suomalainen on syönyt lihaa keskimäärin noin 81 kiloa vuodessa.

Sianlihan kulutus on vähentynyt jo useamman vuoden ajan. Nyt myös naudanlihan kulutus vähenee. Lisäksi siipikarjanlihan kulutus ei enää kasva, sanoo Pellervon taloustutkimus.

Lihankulutus vähenee esimerkiksi sen takia, että liha on kalliimpaa kuin ennen. Monet ihmiset myös korvaavat lihan kasviksilla eettisten syiden tai terveellisyyden takia.



Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä