Keskiviikko 25.9.2019 (radio)
Uusi ilmastoraportti julki
Hallitustenvälinen ilmastopaneeli IPCC on julkaissut uuden ilmastoraportin.
Raportti kertoo, että ihmisen toiminta kiihdyttää maapallon keskilämpötilan nousua ja seuraukset ovat vakavat. Esimerkiksi jäätiköiden sulaminen kiihtyy, lumen määrä vähenee ja meret lämpenevät.
Raportti kertoo, että esimerkiksi Alppien vuoriston, Ruotsin ja Norjan jäätiköistä 80 prosenttia voi kadota tällä vuosisadalla, jos ilmastopäästöjä ei leikata. Myös Etelämantereen ja Grönlannin jäätiköt sulavat entistä nopeammin.
Jäätiköiden sulaminen nostaa merenpintaa. Merenpinta voi nousta jopa metrin tällä vuosisadalla. Veden alle voi jäädä satojen miljoonien ihmisten kodit esimerkiksi Bangladeshissa, Indonesiassa, Hollannissa ja Floridassa.
Merivesi myös lämpenee. Se voimistaa sään ääri-ilmiöitä eli esimerkiksi hirmumyrskyjä, rankkasateita, helleaaltoja ja tulvia.
Greta Thunberg palkittiin

Ruotsalainen ilmastoaktivisti Greta Thunberg on palkittu Ruotsissa.
Thunberg sai Right Livelihood Award -palkinnon, jota kutsutaan myös vaihtoehtoiseksi Nobel-palkinnoksi.
Thunberg palkittiin, koska hän on vaatinut poliitikoilta tekoja ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi. Vaatimuksiaan hän on perustellut tieteellisillä tosiasioilla.
Palkintosumma on miljoona Ruotsin kruunua eli noin 94 000 euroa.
Wärtsilä irtisanoo

Konepajafirma Wärtsilä aikoo vähentää työntekijöitä.
Wärtsilä aikoo vähentää yhteensä noin 350 työntekijää. Suomessa Wärtsilä vähentää ehkä noin 200 työntekijää.
Wärtsilä valmistaa laivamoottoreita ja voimaloita. Sillä on toimintaa 70 maassa.
Lihankulutus vähenee

Suomalaisten lihankulutus kääntyy tänä vuonna laskuun. 3 viime vuoden aikana jokainen suomalainen on syönyt lihaa keskimäärin noin 81 kiloa vuodessa.
Sianlihan kulutus on vähentynyt jo useamman vuoden ajan. Nyt myös naudanlihan kulutus vähenee. Lisäksi siipikarjanlihan kulutus ei enää kasva, sanoo Pellervon taloustutkimus.
Lihankulutus vähenee esimerkiksi sen takia, että liha on kalliimpaa kuin ennen. Monet ihmiset myös korvaavat lihan kasviksilla eettisten syiden tai terveellisyyden takia.