Keskiviikko 26.1.2022 (radio)


Koronalääkkeet

Molnupiravir on Merck -lääkeyhtiön lanseeraama koronalääke.
Koronalääkkeistä voi olla tulevaisuudessa apua koronapotilaiden hoidossa. Kuva: Merck Sharp & Dohme Corp

Maailmalla kehitetään uusia koronalääkkeitä. Nyt kehitetään koronapillereitä, jotka otetaan suun kautta.

Koronapillerien on tarkoitus auttaa erityisesti koronapotilaita, jotka kuuluvat riskiryhmiin eli joilla on esimerkiksi jokin vakava sairaus. Koronapillerien avulla he voivat välttää sairaalahoidon.

Maailmalla testataan jo koronapillereitä. Suomessa ne otetaan käyttöön vasta sitten, kun ne ovat saaneet myyntiluvan Euroopassa.

Koronatartunnat

Koronatestin näytteenottajan ottaa testattavalta nenänäytettä drive-in testauspisteellä.
Koronaluvussa ovat mukana vain koronatartunnat, jotka on löydetty virallisessa testissä. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Suomessa on todettu keskiviikkona noin 8000 uutta koronatartuntaa.

Luvussa ovat mukana vain ne tartunnat, jotka on löydetty virallisessa testissä. Kotitesti ei riitä, että koronatartunta lasketaan mukaan viralliseen tartuntalukuun.

Suomessa on todettu myös 42 uutta koronakuolemaa. Suomessa on kuollut yhteensä 1894 ihmistä koronan takia.

Taksiala

Taksi liikenteessä.
Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Korona-aika on ollut vaikea taksialalla. Arvioidaan, että jopa 30 prosenttia taksiyrittäjistä joutuu ehkä lopettamaan työt.

Koronan takia takseilla on ollut vähemmän asiakkaita kuin ennen. Taksiliitto arvioi, että taksialalla tulot ovat vähentyneet korona-aikana enemmän kuin monella muulla alalla.

Lisäksi taksiluvan ehdot kiristyvät. Laki määrää nyt, että taksiyrittäjän pitää suorittaa yrittäjäkoe.

Jos taksiyrittäjä ei suorita yrittäjäkoetta kesään mennessä, hän menettää taksiluvan. Yli 4000 taksiyrittäjää ei ole vielä suorittanut yrittäjäkoetta.

Välimeren lumimyrskyt

Kuvassa harmaahiuksinen mies puhdistaa auton ikkunoita lumesta.
Istanbulissa satoi paljon lunta. Kuva: AOP

Välimeren alueella on ollut kova lumimyrsky. Lunta on satanut paljon Kreikassa ja Turkissa.

Lumisateen takia Turkissa suljettiin Istanbulin lentokenttä. Se on yksi Euroopan suurista lentokentistä.

Kreikan pääkaupungissa Ateenassa monet autoilijat jäivät kiinni lumeen, ja sotilaat ovat kaivaneet heitä ulos autoista.

Lumisade on haitannut Kreikassa ja Turkissa myös esimerkiksi ruokakuljetuksia.

Sää

sääkartta

Torstaina etelässä ja lännessä on pilvistä. Idässä sataa lunta. Pohjoisessa aurinko voi välillä paistaa.

Torstaina pohjoisessa on 10 astetta pakkasta ja etelässä lämpötila on lähellä nollaa astetta.

Perjantaina pakkanen kiristyy pohjoisessa, jossa pakkasta on 10 ja 15 asteen välillä. Etelässä pakkasta on vain muutama aste.

Loppuviikolla Suomeen tulee lumisateita. Lunta sataa eniten etelä- ja keskiosissa maata.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä