Keskiviikko 26.1.2022 (radio)
Koronalääkkeet
Maailmalla kehitetään uusia koronalääkkeitä. Nyt kehitetään koronapillereitä, jotka otetaan suun kautta.
Koronapillerien on tarkoitus auttaa erityisesti koronapotilaita, jotka kuuluvat riskiryhmiin eli joilla on esimerkiksi jokin vakava sairaus. Koronapillerien avulla he voivat välttää sairaalahoidon.
Maailmalla testataan jo koronapillereitä. Suomessa ne otetaan käyttöön vasta sitten, kun ne ovat saaneet myyntiluvan Euroopassa.
Koronatartunnat
Suomessa on todettu keskiviikkona noin 8000 uutta koronatartuntaa.
Luvussa ovat mukana vain ne tartunnat, jotka on löydetty virallisessa testissä. Kotitesti ei riitä, että koronatartunta lasketaan mukaan viralliseen tartuntalukuun.
Suomessa on todettu myös 42 uutta koronakuolemaa. Suomessa on kuollut yhteensä 1894 ihmistä koronan takia.
Taksiala
Korona-aika on ollut vaikea taksialalla. Arvioidaan, että jopa 30 prosenttia taksiyrittäjistä joutuu ehkä lopettamaan työt.
Koronan takia takseilla on ollut vähemmän asiakkaita kuin ennen. Taksiliitto arvioi, että taksialalla tulot ovat vähentyneet korona-aikana enemmän kuin monella muulla alalla.
Lisäksi taksiluvan ehdot kiristyvät. Laki määrää nyt, että taksiyrittäjän pitää suorittaa yrittäjäkoe.
Jos taksiyrittäjä ei suorita yrittäjäkoetta kesään mennessä, hän menettää taksiluvan. Yli 4000 taksiyrittäjää ei ole vielä suorittanut yrittäjäkoetta.
Välimeren lumimyrskyt

Välimeren alueella on ollut kova lumimyrsky. Lunta on satanut paljon Kreikassa ja Turkissa.
Lumisateen takia Turkissa suljettiin Istanbulin lentokenttä. Se on yksi Euroopan suurista lentokentistä.
Kreikan pääkaupungissa Ateenassa monet autoilijat jäivät kiinni lumeen, ja sotilaat ovat kaivaneet heitä ulos autoista.
Lumisade on haitannut Kreikassa ja Turkissa myös esimerkiksi ruokakuljetuksia.
Sää

Torstaina etelässä ja lännessä on pilvistä. Idässä sataa lunta. Pohjoisessa aurinko voi välillä paistaa.
Torstaina pohjoisessa on 10 astetta pakkasta ja etelässä lämpötila on lähellä nollaa astetta.
Perjantaina pakkanen kiristyy pohjoisessa, jossa pakkasta on 10 ja 15 asteen välillä. Etelässä pakkasta on vain muutama aste.
Loppuviikolla Suomeen tulee lumisateita. Lunta sataa eniten etelä- ja keskiosissa maata.