Keskiviikko 2.6.2021 (radio)

Hallituksen luottamus

Eduskuntatalo
Eduskuntatalo. Kuva: Lotta Laakso/Yle

Kansanedustajat ovat äänestäneet siitä, luottaako eduskunta hallitukseen.

Hallitus sai eduskunnan luottamuksen äänin 103-75. 21 kansanedustajaa ei ollut mukana äänestyksessä.

Oppositio teki aikaisemmin hallitukselle välikysymyksen. Opposition mielestä hallituksen sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus on huono.

Hallituksen tavoitteena on, että eduskunta hyväksyy sote-esityksen kesällä.

Ennakkoäänestys

Opaste kuntavaalien ennakkoäänestyspaikalle Varissuolla Turussa.
Ennakkoäänestyspaikka Mikkelin torilla. Kuva: Roni Lehti / Lehtikuva

Kuntavaaleissa on annettu paljon ennakkoääniä.

Ennakkoääniä annetaan ehkä enemmän kuin koskaan aikaisemmin kuntavaaleissa.

Tiistaihin mennessä 14,4 prosenttia ihmisistä on äänestänyt ennakkoon. Äänestämässä on käynyt yli 644 000 ihmistä.

Ennakkoäänestys kestää tänä vuonna kauemmin kuin tavallisesti. Ennakkoäänestys loppuu ensi tiistaina 8. kesäkuuta. Vaalipäivä on sunnuntaina 13. kesäkuuta.

Köyhyys

Kodittomien leiri Bloomingtonin kaupungissa.
Yhdysvalloissa elää köyhyysrajan alapuolella yli 40 miljoonaa ihmistä. Kuvassa kodittomia Bloomingtonin kaupungissa vuonna 2020. Kuva: Jeremy Hogan / AOP

Korona on lisännyt köyhyyttä maailmassa. Maailmassa on yli 100 miljoonaa köyhää ihmistä enemmän kuin aikaisemmin. Näin sanoo YK.

Työttömiä ihmisiä on kymmeniä miljoonia enemmän kuin ennen koronaa. Ennen koronapandemian alkua työttömiä ihmisiä oli maailmassa 187 miljoonaa. Nyt työttömiä ihmisiä on ainakin 220 miljoonaa.

Varsinkin naisia ja nuoria on jäänyt työttömäksi koronan takia.

Oulu kulttuuripääkaupungiksi

Päivi Laajala ja Samu Forsblom
Oulun kaupunginjohtaja Päivi Laajala ja ohjelmajohtaja Samu Forsblom juhlistavat Euroopan kulttuuripääkaupunki 2026 -julkistustilaisuudessa Helsingissä keskiviikkona. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Euroopan kulttuuripääkaupunki vuonna 2026 on Oulu. Valinnan tekivät asiantuntijat monesta maasta. Oulu voitti kisassa Tampereen ja Savonlinnan.

Vuonna 2026 kulttuuripääkaupunkeja on 2. Toinen kulttuuripääkaupunki valitaan myöhemmin Slovakiasta.

Euroopan kulttuuripääkaupunki on Euroopan unionin ohjelma. Kaupunkeja valitaan kulttuuripääkaupungeiksi hakemusten perusteella. Tarkoituksena on näyttää, että Euroopassa on monia erilaisia kulttuureja.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 (ei kesällä) ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä