Keskiviikko 26.7.2017 (radio)

 

Olkiluodon ydinreaktori

Olkiluoto 3
Olkiluodon uusi reaktori tuottaa sähköä ehkä ensi vuonna. Kuva: Joona Haarala / Yle

Olkiluodon uusi ydinreaktori alkaa toimia todennäköisesti ensi vuonna. Reaktori tuottaa sähköä ehkä vuoden 2018 lopulla.

Reaktori on pahasti myöhässä. Sen piti olla valmis jo vuonna 2009.

Uusi reaktori on Olkiluodon ydinvoimala-alueen kolmas reaktori. Alueella toimii jo 2 vanhaa reaktoria.

Ympäristöjärjestöt ovat olleet huolissaan uuden ydinreaktorin turvallisuudesta. Viranomaiset sanovat, että reaktori on turvallinen, vaikka sen rakennustöissä on ollut ongelmia.

Suomessa tuotetaan ydinvoimaa eli atomivoimaa 2 paikassa. Toinen on Loviisa Etelä-Suomessa, ja toinen on Olkiluoto Länsi-Suomessa.

Putinin vierailu

Sauli Niinistö ja Vladimir Putin.
Presidentit Sauli Niinistö ja Vladimir Putin tapaavat torstaina. Kuva: EPA / Alexei Druzhinin / Sputnik / Kremlin Pool

Venäjän presidentti Vladimir Putin vierailee torstaina Suomessa. Hän tapaa presidentti Sauli Niinistön Savonlinnassa. Presidentit keskustelevat Hotelli Punkaharjussa.

Yksi syy Putinin vierailuun on se, että itsenäinen Suomi täyttää tänä vuonna 100 vuotta. Putin haluaa onnitella Suomea, jolla on yhteistä historiaa Venäjän kanssa.

Suomesta tuli itsenäinen maa vuonna 1917. Sitä ennen Suomi oli osa Venäjää noin 100 vuoden ajan.

Venäjä otti Suomen Ruotsilta vuonna 1809. Sitä ennen Suomi oli osa Ruotsia monta sataa vuotta.

Munasolujen pakastus

pipetti ja koeputkia
Laboratoriossa voidaan auttaa ihmisiä myös saamaan lapsia. Kuva: AOP

Monet naiset miettivät, milloin he ovat liian vanhoja saamaan lapsia. Vaikka nainen on terve, noin 40-vuotiaana hänen on jo vaikea tulla raskaaksi.

Suomen naapurimaassa Ruotsissa on jo monia naisia, joiden munasoluja on pakastettu. Niin yritetään varmistaa, että nainen voi tulla raskaaksi, sitten kun itse haluaa.

Pakastaminen tehdään klinikalla, jossa munasoluja säilytetään 200 pakkasasteessa. Pakastaminen maksaa noin 4000 euroa, mutta naisen työnantaja voi maksaa hoidon.

Ruotsissa keskustellaan nyt siitä, tuleeko nuorelle naiselle tunne, että hänen pitää siirtää raskautta, jos työnantaja maksaa pakastushoidon.

Jääkarhujen lumi

Jääkarhu leikkii lumessa Ranuan eläinpuistossa.
Onnellinen jääkarhu Ranualla. Kuva: Ranuan Seudun Matkailu Oy

Vielä uutinen Ranuan eläinpuistosta. Puiston jääkarhut ovat saaneet lunta keskellä kesää.

Lumi on lahja Rukan hiihtokeskukselta. Hiihtokeskuksen varastosta vietiin Ranualle 5 kuorma-autollista lunta.

Lumi-idean keksijä oli lapsi, joka kävi eläinpuistoissa.

Katso video Ranualta

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 (ei kesällä) ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä