Keskiviikko 27.10.2021 (radio)

Seksuaalinen häirintä pelastusalalla

Hälytysajoneuvon sisällä, toinen paloauto tulee vastaan.
Häirintä voi olla puhetta, joka ei tunnu mukavalta. Kuva: Risto Koskinen / Yle

Naiset kohtaavat töissä häirintää pelastuslaitoksilla ja ensihoidossa eli ambulanssityössä.

Yle on haastatellut naisia, jotka ovat olleet töissä pelastusalalla. He kertovat että häirintä on ollut esimerkiksi puhetta, joka ei tunnu mukavalta. Häirintä on ollut esimerkiksi puhetta seksistä, seksuaalista koskettelua tai naisten vähättelyä.

Suomen pelastusalan johto ja pelastusalan järjestöt ovat huolestuneet asiasta. Ne sanovat, että naisten häirintään pelastusalalla pitää puuttua.

Marin vieraili Saksassa

Sanna Marin ja ANgela Merkel.
Pääministeri Sanna Marin ja liittokanslerin Angela Merkel. Kuva: Filip Singer / EPA

Pääministeri Sanna Marin on tavannut Saksan pääministerin eli liittokanslerin Angela Merkelin Berliinissä.

Tapaamisessa puhuttiin esimeriksi EU:n suhteista muihin maihin, ilmastonmuutoksesta ja Puolan oikeusvaltiotilanteesta.

Suomen pääministeri Marin ja Saksan liittokansleri Merkel puhuivat myös energia-asioista ja koronatilanteesta ja taloudesta.

Postipakettien määrä kasvaa

posti lajittelukeskus vantaa
Paketteja Postin lajittelukeskuksessa Vantaalla. Kuva: Markku Rantala / Yle

Postipakettien määrä kasvaa edelleen nopeasti. Posti kuljetti heinä-syyskuussa 17 miljoonaa pakettia Suomessa ja Baltiassa. Paketteja oli 2 miljoonaa enemmän kuin vuosi sitten.

Paketteja lähetetään tosi paljon. Postilla on kuitenkin pulaa työntekijöistä. Verkkokauppa kasvaa ja siksi postipakettien määrä kasvaa.

Sen sijaan kirjeiden määrä vähenee. Kirjeitä lähetettiin heinä-syyskuussa 8 prosenttia vähemmän kuin vuosi sitten.

Laivamatkaan polttoainelisämaksu

Autolautta Viking Gabriella merellä.
M/S Gabriella kulkee Helsingin ja Tukholman väliä. Kuva: Petteri Bülow / Yle

Laivafirma Viking Line ottaa käyttöön polttoainelisämaksun. Syy on se, että öljyn hinta on noussut paljon. Siksi laivojen ajaminen on aiempaa kalliimpaa. Myös koronatilanne on huonontanut laivafirmojen taloutta, koska matkustus on vähentynyt paljon.

Polttoainelisämaksu on Helsingin ja Tallinnan välillä 90 senttiä yhteen suuntaan. Suomen ja Ruotsin välisillä laivamatkoilla polttoainelisämaksu on vajaa 2 euroa yhteen suuntaan.

Viking Line alkaa periä matkustajilta polttoainelisämaksua marraskuussa.

Sää

Torstain sääkartta.
Lapissa on pakkasta ja sataa lunta.

Torstaina sataa lunta Lapissa, Koillismaalla ja Kainuussa. Lännessä sataa vähän vettä tai tihkusadetta. Muualla pilvisyys voi rakoilla eli välillä voi paistaa aurinko. Lämpötila on 4 ja 11 asteen välillä, pohjoisessa -5 ja +4 asteen välillä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä