Keskiviikko 27.11.2019 (radio)


Postilakko loppui

postilakko
Postilaiset ovat tyytyväisiä, koska sopimus syntyi. Kuva: Jani Aarnio / Yle

Postilakko on loppunut. Työnantajien ja työntekijöiden järjestöt hyväksyivät uuden sopimuksen keskiviikkona. Sopimus määrää alan palkat ja työajan.

Postilakko loppuu heti, ja Postin työntekijät palaavat töihin niin pian kuin mahdollista. Lakossa on ollut esimerkiksi postinjakajia.

Postilakko kesti yli 2 viikkoa. Postialan työntekijät saivat lakon aikana tukea muiden alojen työntekijöiltä. Tukilakot esimerkiksi pysäyttivät osan liikenteestä maanantaina. Nyt myös tukilakot peruuntuvat ja loppuvat.

Jouluposti perille

Joulupostin kuoria postin lajittelukeskuksessa.
Suomalaiset lähettävät jouluna paljon postia. Kuva: Anna Nevalainen / Yle

Postilakon loppuminen tarkoittaa, että jouluposti ehtii ajoissa perille.

Posti yrittää palata normaaliin aikatauluun niin nopeasti kuin mahdollista. Postin työntekijät alkavat heti selvittää ruuhkaa, joka syntyi lakon aikana.

Kestää kuitenkin jonkin aikaa, että lakkoajan postit tulevat perille. Pieni osa postista tulee perille ehkä vasta tammikuun alussa.

Finlandia-palkinnot

Pajtim Statovci ja teos Bolla.
Pajtim Statovci sai Finlandia-palkinnon kirjasta Bolla. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Tämän vuoden Finlandia-palkinnot on jaettu. Finlandia-palkinto on Suomen tärkein kirjallisuuspalkinto.

Kaunokirjallisuuden Finlandia-palkinnnon voittaja on Pajtim Statovci. Palkinto tuli Statovcin kirjasta Bolla.

Bolla kertoo rakkaudesta ja haaveista. Kirjan tarina on surullinen, koska taustalla on Kosovon sota.

Pajtim Statovci on 29-vuotias. Hän nuorin kirjailija, joka on voittanut Finlandia-palkinnon.

Statovci on kotoisin Kosovosta. Hän oli 2-vuotias, kun hän muutti perheen mukana Suomeen. Statovci sanoo, että hän yrittää kirjoittamalla selvittää, minkälaisesta paikasta on kotoisin.

Myös paras tietokirja ja paras lastenkirja saivat palkinnon.

Marisha Rasi-Koskinen (vas.) lasten ja nuorten Finlandian voittaja, tietokirjallisuuden Finlandian voittajat Jenni Räinä, Pekka Juntti, Anssi Jokiranta ja Anna Ruohonen ja kaunokirjallisuuden Finlandia-palkinnon voittaja Pajtim Statovci poseeraavat lavalla palkinnonjakotilaisuudessa Helsingissä 27. marraskuuta 2019.
Marisha Rasi-Koskinen (vasemmalla) sai palkinnon kirjasta Auringon pimeä puoli. Jenni Räinä, Pekka Juntti, Anssi Jokiranta ja Anna Ruohonen saivat palkinnon kirjasta Metsä meidän jälkeemme. Pajtim Statovci sai palkinnon kirjasta Bolla. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Tietokirjallisuuden Finlandia-palkinto meni kirjalle Metsä meidän jälkeemme. Se kertoo metsästä ja suomalaisten suhteesta metsään.

Lasten- ja nuortenkirjallisuuden Finlandia-palkinto meni kirjalle Auringon pimeä puoli. Kirjassa esimerkiksi matkustetaan ajassa.

Sateinen torstai

Lumisateinen syysmaisema Joensuun Heinävaarassa.
Torstaina Suomessa sataa lunta, räntää ja vettä. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Sää on sateinen. Torstaina sataa melkein koko maassa.

Pohjoisessa sataa lunta, ja lunta voi tulla yli 10 senttimetriä. Maan etelä- ja länsiosassa sateet ovat vettä tai räntää, koska lämpötila on nollan yläpuolella.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä