Keskiviikko 27.2.2019 (radio)


Trumpin ja Kimin tapaaminen

Trump ja Kim
Kim Jong-unin ja Donald Trumpin tapaaminen on alkanut. Kuva: Ye Aung Thu / Lehtikuva

USA:n ja Pohjois-Korean johtajien tapaaminen on alkanut Vietnamissa. Presidentti Donald Trump ja Pohjois-Korean johtaja Kim Jong-un tapaavat Vietnamin pääkaupungissa Hanoissa.

Keskiviikkona johtajat tapasivat lyhyesti, mutta keskustelujen sisällöstä ei kerrottu. Virallisten keskustelujen aika on torstaina.

Silloin presidentit keskustelevat ydinaseista. USA haluaa, että Pohjois-Korea luopuu ydinaseista.

Nigerian presidentinvaalit

Muhammadu Buhari puhui medialle äänestyspaikalla Katsinassa, Nigeriassa 23. helmikuuta.
Muhammadu Buhari jatkaa Nigerian presidentin tehtävässä. Kuva: George Esiri / EPA

Nigerian presidentinvaalien tulos on kerrottu. Nigerian nykyinen presidentti Muhammadu Buhari voitti vaalit. Buhari on ollut Nigerian presidentti vuodesta 2015.

Nigerialaiset äänestivät presidentinvaaleissa lauantaina. Vaaleissa oli ongelmia. Kerrotaan, että äänestäjiä peloteltiin. Yli 50 ihmistä kuoli viikonloppuna väkivallan takia.

Nigeriassa on melkein 200 miljoonaa asukasta. Se on enemmän kuin missään muussa Afrikan maassa.

Lonkeron myynti

Lonkeroa kaupassa myytävänä.
Long drinkistä eli lonkerosta on tullut ruokakauppojen hittituote. Kuva: Pekka Pantsu / Yle

Alkoholijuomien myynnissä on tapahtunut muutos.

Vahva long drink eli lonkero on kasvattanut suosiota. Vahvaa lonkeroa myytiin viime vuonna 3 kertaa enemmän kuin vuotta aikaisemmin.

Luvussa näkyy uusi alkoholilaki. Laki antoi ruokakaupoille luvan myydä vahvempia alkoholijuomia kuin ennen. Nykyään ruokakaupat saavat myydä juomia, joissa on alkoholia 5,5 prosenttia. Sen verran alkoholia on myös vahvassa lonkerossa.

Samaan aikaan kun vahvan lonkeron myynti kasvaa, muiden alkoholijuomien myynti on vähentynyt.

Niskaselle MM-pronssi

Iivo Niskanen
Iivo Niskanen onnittelee maailmanmestaria, Norjan Martin Johnsrud Sundbytä. Kuva: Lehtikuva

Suomi on saanut ensimmäisen mitalin hiihdon MM-kilpailuissa Seefeldissä, Itävallassa.

Iivo Niskanen oli kolmas miesten 15 kilometrin hiihdossa. Pronssimitali oli kuitenkin Niskaselle pettymys.

Edellisissä MM-kilpailuissa Niskanen oli 15 kilometrin maailmanmestari. Niskasen tavoite oli myös tällä kertaa voittaa MM-kultaa, mutta se ei onnistunut.

Suomalaiset ovat kuitenkin iloisia Niskasen pronssimitalista.

Sää

Hiihtäjä ladulla.
Ainakin Pohjois-Suomessa voi vielä hiihtää. Kuva: Henrik Isaksson / AOP

Sää kylmenee torstaina. Lämpötila on Etelä-Suomessa päivällä nollan yläpuolella, mutta muualla on pakkasta.

Etelä-Suomessa ja Keski-Suomessa voi sataa lunta tai räntää. Pohjois-Suomessa on poutaa eli siellä ei sada.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä