Keskiviikko 27.3.2019

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Minkälaista rikosta poliisi epäilee?

Oikea vastaus:

Poliisi epäilee, että miehet ovat kuvanneet ja jakaneet lapsipornoa.

2.Minkä ikäisiä rikoksen uhrit olivat?

Oikea vastaus:

6-15-vuotilaita.

3.Toimivatko suomalaiset miehet yksin?

Oikea vastaus:

Eivät. He olivat osa kansainvällistä lapsipornorinkiä.

4.Mitä Suomen Punainen Risti lähettää Mosambikiin?

Oikea vastaus:

Se lähettää kenttäsairaalan osia.

5.Miksi tällaista apua tarvitaan?

Oikea vastaus:

Monet sairaudet voivat levitä myrskyalueella huonon hygienian takia.

6.Kuinka monen ihmisen elämään myrskytuhot vaikuttavat?

Oikea vastaus:

Ne vaikuttavat jopa 2 miljoonan ihmisen elämään.

7.Kuka valitsee Finlandia-palkinnon voittajan tänä vuonna?

Oikea vastaus:

Ylen toimitusjohtaja Merja Ylä-Anttila.

8.Minkä alan palkinto Finlandia-palkinto on?

Oikea vastaus:

Se on Suomen tärkein kirjallisuuspalkinto.

9.Minkä alan termit ovat monille vaikeita?

Oikea vastaus:

Digitermit.

10.Mistä löytyy apua?

Oikea vastaus:

Digisanastosta, jonka on koonnut Yle Oppimisen Digitreenit.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä