Keskiviikko 27.3.2019 (radio)
Vakava rikos

Suomessa on tehty väkivaltaista lapsipornoa. Poliisi epäilee, että suomalaiset miehet ovat kuvanneet lapsipornoa ja jakaneet sitä netissä.
Miehiä on 5. Osa jakoi lapsipornoa, osa myös raiskasi lapsia.
Uhrit olivat 6-15-vuotiaita poikia. Rikokset tapahtuivat vuosien 2004 ja 2018 välillä.
Suomalaiset miehet olivat osa kansainvälistä pornorinkiä. Ringin jäsenet ovat kuvanneet lapsipornoa eri maissa ja jakaneet sitä toisilleen. Osa videoista on ollut tosi väkivaltaisia.
Suomen poliisi alkoi tutkia asiaa vuonna 2017, kun se sai tietää asiasta muiden maiden viranomaisilta.
Apua Afrikkaan

Suomi lähettää apua Afrikan myrskyalueelle. Suomen Punainen Risti lähettää Mosambikiin esimerkiksi kenttäsairaalan osia.
Kenttäsairaala on tilapäinen sairaala, mutta siellä on esimerkiksi leikkaussali, laboratorio ja röntgen.
Kenttäsairaalan ylihoitaja Virpi Teinilä sanoo, että monet sairaudet voivat levitä myrskyalueella. Mosambikissa on jo sairastunut ihmisiä koleraan. Sairaudet leviävät, koska hygienia on huono myrskytuhojen keskellä.
Myrsky iski Itä-Afrikkaan noin 2 viikkoa sitten. Myrskytuhot vaikuttavat jopa 2 miljoonan ihmisen elämään. Kuolleita on jo noin 800.
Finlandia-voittajan valinta
Ylen toimitusjohtaja Merja Ylä-Anttila valitsee tänä vuonna Finlandia-palkinnon voittajan. Finlandia-palkinto on Suomen tärkein kirjallisuuspalkinto.
Ylä-Anttila valitsee voittajan 6 ehdokkaasta. Ryhmä kirjallisuusalan ihmisiä valitsee ehdokkaat.
Finlandia-palkinnon voittaja kerrotaan marraskuun lopussa. Silloin palkitaan myös paras tietokirja ja paras lastenkirja.
Uusi digisanasto

Digitaidot ovat nykyään tärkeitä. Monien on kuitenkin vaikea ymmärtää digitermejä. Tiedätkö sinä, mitä tarkoittaa esimerkiksi selain tai wifi?
Yle Oppimisen Digitreenit on koonnut uuden digisanaston. Se selittää digitermejä selkeällä suomen kielellä.
Sanastossa on yli 900 sanaa. Sanasto löytyy Yle Oppimisen nettisivuilta osoitteesta yle.fi/oppiminen.