Keskiviikko 27.3.2019 (radio)


Vakava rikos

KRP:n tutkinnanjohtaja, rikoskomisario Sanna Springare Keskusrikospoliisi KRP:n tiedotustilaisuudessa Vantaalla KRP-talolla 27. maaliskuuta.
Rikoskomisario Sanna Springare tutkii lapsipornorikosta. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Suomessa on tehty väkivaltaista lapsipornoa. Poliisi epäilee, että suomalaiset miehet ovat kuvanneet lapsipornoa ja jakaneet sitä netissä.

Miehiä on 5. Osa jakoi lapsipornoa, osa myös raiskasi lapsia.

Uhrit olivat 6-15-vuotiaita poikia. Rikokset tapahtuivat vuosien 2004 ja 2018 välillä.

Suomalaiset miehet olivat osa kansainvälistä pornorinkiä. Ringin jäsenet ovat kuvanneet lapsipornoa eri maissa ja jakaneet sitä toisilleen. Osa videoista on ollut tosi väkivaltaisia.

Suomen poliisi alkoi tutkia asiaa vuonna 2017, kun se sai tietää asiasta muiden maiden viranomaisilta.

Apua Afrikkaan

Kuva koulun jumppasalista, josta on tehty hätämajoitussuoja.
Monet mosambikilaiset ovat menettäneet kodin. Heidän pitää nukkua koulun salissa. Kuva: Benjamin Suomela / Suomen Punainen Risti / IFRC / EPA

Suomi lähettää apua Afrikan myrskyalueelle. Suomen Punainen Risti lähettää Mosambikiin esimerkiksi kenttäsairaalan osia.

Kenttäsairaala on tilapäinen sairaala, mutta siellä on esimerkiksi leikkaussali, laboratorio ja röntgen.

Kenttäsairaalan ylihoitaja Virpi Teinilä sanoo, että monet sairaudet voivat levitä myrskyalueella. Mosambikissa on jo sairastunut ihmisiä koleraan. Sairaudet leviävät, koska hygienia on huono myrskytuhojen keskellä.

Myrsky iski Itä-Afrikkaan noin 2 viikkoa sitten. Myrskytuhot vaikuttavat jopa 2 miljoonan ihmisen elämään. Kuolleita on jo noin 800.

Finlandia-voittajan valinta

Merja Ylä-Anttilan potretti.
Toimitusjohtaja Merja Ylä-Anttila valitsee Finlandia-voittajan tänä vuonna. Kuva: Kimmo Räisänen / Yle

Ylen toimitusjohtaja Merja Ylä-Anttila valitsee tänä vuonna Finlandia-palkinnon voittajan. Finlandia-palkinto on Suomen tärkein kirjallisuuspalkinto.

Ylä-Anttila valitsee voittajan 6 ehdokkaasta. Ryhmä kirjallisuusalan ihmisiä valitsee ehdokkaat.

Finlandia-palkinnon voittaja kerrotaan marraskuun lopussa. Silloin palkitaan myös paras tietokirja ja paras lastenkirja.

Uusi digisanasto

nuori käyttää pädiä
Digitaitoja tarvitaan. Kuva: AOP

Digitaidot ovat nykyään tärkeitä. Monien on kuitenkin vaikea ymmärtää digitermejä. Tiedätkö sinä, mitä tarkoittaa esimerkiksi selain tai wifi?

Yle Oppimisen Digitreenit on koonnut uuden digisanaston. Se selittää digitermejä selkeällä suomen kielellä.

Sanastossa on yli 900 sanaa. Sanasto löytyy Yle Oppimisen nettisivuilta osoitteesta yle.fi/oppiminen.

Tutustu digisanastoon

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä