Keskiviikko 27.4.2022 (radio)

Venäjän vaikuttamisyritykset

PST:n Hans Sverre Sjøvold, Supon Antti Pelttari ja Säpon Charlotte von Essen pitivät tiedotustilaisuuden medialle Helsingin Säätytalolla 27. huhtikuuta.
Turvallisuuspoliisit pitivät tiedotustilaisuuden. Kuva: Silja Viitala / Yle

Suomen ja Ruotsin turvallisuuspoliisit ovat pitäneet yhteisen tiedotustilaisuuden. Aiheena oli Venäjän vaikuttaminen Suomeen ja Ruotsiin.

Turvallisuuspoliisit sanoivat, että Venäjä ei ole toistaiseksi kohdistanut Suomeen tai Ruotsiin erityisiä vaikuttamisyrityksiä. Syy on ehkä se, että Venäjä on keskittänyt voimavarat hyökkäyssotaan Ukrainassa.

Suomi ja Ruotsi ovat varautuneet siihen, että Venäjä yrittää vaikuttaa Nato-keskusteluun Suomessa ja Ruotsissa.

Venäjän kaasutoimitukset

Gazpromin logo.
Venäläinen kaasufirma Gazprom on katkaissut kaasutoimitukset Puolaan ja Bulgariaan. Kuva: AOP

Venäjä on katkaissut maakaasun toimitukset Puolaan ja Bulgariaan. Venäjä on vaatinut, että maakaasusta pitää maksa ruplilla.

Puola ja Bulgaria eivät ole suostuneet maksamaan kaasusta ruplilla.

Puola sanoo, että Puolalla on maakaasua varastossa paljon. Myös Bulgaria sanoo, että Bulgariassa riittää toistaiseksi kaasua.

Niinistö pääsi pois sairaalasta

Sauli Niinistö lehdistötilaisuudessa Presidentin Linnassa.
Presidentti Niinistöllä todettiin koronatartunta noin viikko sitten. Kuva: Otso Ritonummi / Yle

Presidentti Sauli Niinistö on päässyt kotiin sairaalasta keskiviikkona.

Presidentti Niinistö oli melkein 2 vuorokautta sairaalassa koronataudin oireiden takia. Niinistö kertoo, että hänelle tuli keuhkokuume.

Nyt Niinistön vointi on parempi. Presidentti Niinistö jatkaa toipumista ja työskentelyä virka-asunnolla Mäntyniemessä.

Kansalliinen veteraanipäivä

Pääministeri Sanna Marin puhuu Lappeenrannassa.
Pääministeri Sanna Marin piti puheen kansallisen veteraanipäivän pääjuhlassa Lappeenrannassa. Kuva: Kare Lehtonen / Yle

Keskiviikkona on vietetty kansallista veteraanipäivää Suomen sotaveteraanien kunniaksi. Veteraanipäivän valtakunnallinen pääjuhla oli Lappeenrannassa.

Pääministeri Sanna Marin toi veteraanijuhlaan Suomen valtionjohdon tervehdyksen eli Marin piti puheen juhlassa. Presidentti Niinistö ei voinut tänä vuonna osallistua veteraanipäivän juhlaan, koska Niinistöllä on koronatartunta.

Kansallista veteraanipäivää vietetään 27. huhtikuuta, koska Lapin sota päättyi 27. huhtikuuta vuonna 1945.

Finnair säästää

Finnairin lentokone lentoaseman edustalla.
Finnairilla on ollut vaikeaa koronan takia. Nyt Venäjän ilmatila on kiinni ja Aasiaan on vaikea lentää. Kuva: Esa Syväkuru / Yle

Lentoyhtiö Finnair aloittaa uudet säästötoimet. Finnairin tavoite on säästää 60 miljoonaa euroa lisää. Jo aikaisemmin Finnair on ilmoittanut 200 miljoonan euron säästöistä.

Säästöjen syy on se, että Venäjä on sulkenut ilmatilan. Siksi Finnair ei pysty lentämään enää moniin Aasiaan kohteisiin.

Finnairin Aasian-liikenne on ollut Finnairille tosi tärkeää. Nyt tilanne on Finnairille tosi huono.

Sää

Torstain sääkartta
Torstaina on melko viileää.

Torstaina lännessä sataa vettä, räntää tai lunta, muualla tulee paikoin lumikuuroja. Sää on viileää ja lämpötila vaihtelee 5 asteen molemmin puolin, Pohjois-Lapissa on pikkupakkasta.


Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä