Keskiviikko 27.4.2022 (radio)
Venäjän vaikuttamisyritykset
Suomen ja Ruotsin turvallisuuspoliisit ovat pitäneet yhteisen tiedotustilaisuuden. Aiheena oli Venäjän vaikuttaminen Suomeen ja Ruotsiin.
Turvallisuuspoliisit sanoivat, että Venäjä ei ole toistaiseksi kohdistanut Suomeen tai Ruotsiin erityisiä vaikuttamisyrityksiä. Syy on ehkä se, että Venäjä on keskittänyt voimavarat hyökkäyssotaan Ukrainassa.
Suomi ja Ruotsi ovat varautuneet siihen, että Venäjä yrittää vaikuttaa Nato-keskusteluun Suomessa ja Ruotsissa.
Venäjän kaasutoimitukset

Venäjä on katkaissut maakaasun toimitukset Puolaan ja Bulgariaan. Venäjä on vaatinut, että maakaasusta pitää maksa ruplilla.
Puola ja Bulgaria eivät ole suostuneet maksamaan kaasusta ruplilla.
Puola sanoo, että Puolalla on maakaasua varastossa paljon. Myös Bulgaria sanoo, että Bulgariassa riittää toistaiseksi kaasua.
Niinistö pääsi pois sairaalasta
Presidentti Sauli Niinistö on päässyt kotiin sairaalasta keskiviikkona.
Presidentti Niinistö oli melkein 2 vuorokautta sairaalassa koronataudin oireiden takia. Niinistö kertoo, että hänelle tuli keuhkokuume.
Nyt Niinistön vointi on parempi. Presidentti Niinistö jatkaa toipumista ja työskentelyä virka-asunnolla Mäntyniemessä.
Kansalliinen veteraanipäivä
Keskiviikkona on vietetty kansallista veteraanipäivää Suomen sotaveteraanien kunniaksi. Veteraanipäivän valtakunnallinen pääjuhla oli Lappeenrannassa.
Pääministeri Sanna Marin toi veteraanijuhlaan Suomen valtionjohdon tervehdyksen eli Marin piti puheen juhlassa. Presidentti Niinistö ei voinut tänä vuonna osallistua veteraanipäivän juhlaan, koska Niinistöllä on koronatartunta.
Kansallista veteraanipäivää vietetään 27. huhtikuuta, koska Lapin sota päättyi 27. huhtikuuta vuonna 1945.
Finnair säästää
Lentoyhtiö Finnair aloittaa uudet säästötoimet. Finnairin tavoite on säästää 60 miljoonaa euroa lisää. Jo aikaisemmin Finnair on ilmoittanut 200 miljoonan euron säästöistä.
Säästöjen syy on se, että Venäjä on sulkenut ilmatilan. Siksi Finnair ei pysty lentämään enää moniin Aasiaan kohteisiin.
Finnairin Aasian-liikenne on ollut Finnairille tosi tärkeää. Nyt tilanne on Finnairille tosi huono.
Sää

Torstaina lännessä sataa vettä, räntää tai lunta, muualla tulee paikoin lumikuuroja. Sää on viileää ja lämpötila vaihtelee 5 asteen molemmin puolin, Pohjois-Lapissa on pikkupakkasta.