Keskiviikko 27.6.2018 (radio)

Sipilä antoi pääministerin ilmoituksen sotesta

Pääministeri Juha Sipilä
Pääministeri Juha Sipilä. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Pääministeri Juha Sipilä on antanut eduskunnalle pääministerin ilmoituksen. Ilmoitus koski sitä, että sosiaali- ja terveysuudistus eli sote siirtyy vuoden 2021 alkuun. Se on vuotta myöhemmin kuin suunniteltiin.

Pääministerin ilmoituksella tuodaan ajankohtaisia aiheita eduskunnan eli parlamentin keskusteluun. Keskustelu oli vilkasta, ja oppositio kritisoi paljon hallitusta.

Hallituksen luottamuksesta ei äänestetty.

Suomen terveydenhuolto on maailman parasta

Tyhjä vuodeosasto Pohjois-Kymen sairaalassa Kouvolassa.
Kuva: Yle / Kari Kosonen

Laaja kansainvälinen tutkimus kertoo, että Suomen terveydenhuolto on maailman parasta. Terveydenhuolto on laadukkaampaa ja oikeudenmukaisempaa Suomessa, Sveitsissä ja Islannissa kuin muissa maissa.

Hoito on kalleinta USA:ssa, mutta se jää sijalle 29. Suomessa terveydenhuolto maksaa yhteisistä varoista 10 prosenttia vähemmän kuin Islannissa ja 40 prosenttia vähemmän kuin Sveitsissä.

Tulokset julkaisi tiedelehti Lancet.

Vuokko Piekkala nimitettiin valtakunnansovittelijaksi

Vuokko Piekkala
Uusi valtakunnansovittelija Vuokko Piekkala. Kuva: Aarne Ormio / Kirkon kuvapankki

Uusi valtakunnansovittelija on Vuokko Piekkala. Valtioneuvosto nimitti Piekkalan tehtävään keskiviikkona.

Kirkon työmarkkinalaitoksen työmarkkinajohtaja Piekkala on ollut aiemmin Suomen kuntaliiton lakimies ja neuvottelupäällikkö. Aiempi sovittelija Minna Helle siirtyi kesken kauden työmarkkinajohtajaksi Teknologiateollisuuteen.

4 henkilöä haki valtakunnansovittelijan virkaa.

Sanoma osti enemmistön STT:stä

Stt logo
Sanoma ostaa enemmistön STT:stä eli Suomen Tietotoimistosta Kuva: Jaani Lampinen / Yle

Sanoma Media Finland ostaa enemmistön Suomen Tietotoimistosta. Sanoma kustantaa esimerkiksi Helsingin Sanomia. Useimmat sanomalehdet ja paikallisradiot sekä Yleisradio käyttävät STT:n aineistoa. Myös Helsingin Sanomat palaa STT:n asiakkaaksi.

Sanoma on ollut jo nyt STT:n suurin omistaja. Se on omistanut STT:stä 33 prosenttia. Kaupan jälkeen omistus on 75,4 prosenttia.

Suomen Tietotoimistolla on ollut paljon talousvaikeuksia.

Mansikat saa halvimmalla poimimalla ne itse

Mansikanpoimija
Kuva: Riina Kasurinen/Yle

Mansikan poimimisesta itse on tullut maaseuturetkeilyä. Itsepoimijat myös säästävät rahaa. Mansikan kilohinta on noin euron tai 2 halvempi, kuin jos marjat ostaa.

Itsepoiminta alkoi 1990-luvulla. Viljelijät eivät saaneet pelloille tarpeeksi työvoimaa, ja mansikat piti saada kaupaksi. Lama-aikana itsepoimijat halusivat säästää rahaa.

Nyt monet tekevät mansikanpoiminnasta kesäretken. Viljelijät kertovat, että pelloilla käy paljon esimerkiksi isovanhempia lastenlasten kanssa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä