Keskiviikko 28.10.2020 (radio)

Hallitus pohti tietomurtoa

Pääministeri Sanna Marin saapui hallituksen iltakouluun Säätytalolle.
Pääministeri Sanna Marin. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Hallitus on pohtinut psykoterapiakeskus Vastaamon tietomurtoa. Hallitus on keskustellut esimerkiksi siitä, miten auttaa ihmisiä, joiden potilastiedot varastettiin Vastaamosta.

Varas vei Vastaamosta ehkä jopa kymmenien tuhansien ihmisten potilastiedot. Varas on julkaissut tietoja internetissä. Hän vaatii rahaa, jotta hän lopettaa potilastietojen julkaisemisen.

Pääministeri Sanna Marin sanoo, että tietomurron uhrit tarvitsevat tukea ja apua. Marin kertoo, että hallitus on pohtinut esimerkiksi sitä, voivatko uhrit saada nopeasti uuden henkilötunnuksen.

Finnair teki tappiota

Finnairin lentokoneita toukokuussa Helsinki-Vantaan lentokentällä.
Finnairin lentokoneita Helsinki-Vantaan lentokentällä. Kuva: Silja Viitala / Yle

Lentoyhtiö Finnair on tehnyt isot tappiot.

Finnairin heinä-syyskuun tulos oli melkein 170 miljoonaa euroa tappiolla. Finnairin liikevaihto supistui 89 prosenttia ja matkustajamäärä laski saman verran.

Samaan aikaan vuosi sitten Finnair teki noin 100 milljoonaa euroa voittoa.

Finnair sanoo, että huono tulos johtuu koronapandemiasta ja Suomen tiukoista matkustusrajoituksista. Finnair sanoo, että sen koneet lentävät puolityhjinä ja monet reitit ovat jääneet kokonaan pois.

Tutkimus koronavirustaudista

Koeputkia Messukeskuksen drive-in-koronavirustestausasemalla.
Koeputkia koronavirustestausasemalla Helsingissä. Kuva: Silja Viitala / Yle

Suomessa alkaa tutkimus koronavirustaudin vaikutuksista.

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri tutkii, millaisia vaikutuksia taudilla on ihmiseen pitkällä aikavälillä.

Tutkimukseen yritetään saada mukaan 300 potilasta, jotka ovat sairastaneet COVID-19-taudin. Heidän seurataan vuoden ajan.

Aiempien tietojen perusteella on arveltu, että koronavirustauti voi jättää vaurioita keuhkoihin ja heikentää ihmisen elämänlaatua pitkään.

Päivän koronaluvut

Autoilijat jonottavat koronavirustestiin uudella drive-in koronanäytteenottopisteellä Malmin lentokentällä Helsingissä 8. lokakuuta.
Autoilijat jonottavat koronatestiin, Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Suomessa on todettu 215 uutta koronatartuntaa, kertoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.

Sairaalahoidossa oli eilen noin 75 potilasta. Heistä noin 10 oli tehohoidossa.

Suomalaistaiteilijoita palkittiin

Monika Fagerholm
Kirjailija Monica Fagerholm, Kuva: Emmi Korhonen / Lehtikiuva

Pohjoismaiden neuvosto on jakanut kulttuurialan palkintoja. Suomalaistaitelijat voittivat kolme palkintoa.

Kirjallisuuspalkinnon voitti Monika Fagerholm. Hänet palkittiin romaanista Vem dödade bambi? eli Kuka tappoi bambin?.

Musiikkipalkinnon sai säveltäjä Sampo Haapamäki.

Lasten- ja nuortenkirjallisuus-palkinnon saivat suomalainen kuvittaja Jenny Lucander ja ruotsalainen kirjailija Jens Matsson.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä