Keskiviikko 28.11.2018 (radio)

Finlandia-palkinnot

Lasten- ja nuortenkirjallisuuden Finlandian voittaja Siiri Enoranta kirjallaan Tuhatkuolevan kirous, Kaunokirjallisuuden Finlandian voittaja Olli Jalonen teoksella Taivaanpallo ja Tietokirjallisuuden Finlandian voittaja Seppo Aalto teoksella Kapina Tehtailla - Kuusankoski 1918 kirjallisuuden Finlandia-palkintojen jakotilaisuudessa Helsingissä 28. marraskuuta.
Finlandia-palkinnot saivat tänä vuonna Siiri Enoranta, Olli Jalonen ja Seppo Aalto. Kuva: Martti Kainulainen / Lehtikuva

Kirjallisuuden Finlandia-palkinnot on jaettu.

Kirjailija Olli Jalosen teos Taivaanpallo voitti kaunokirjallisuuden Finlandia-palkinnon. Tämä oli jo toinen kerta, kun Olli Jalonen palkittiin Finlandialla. Ensimmäisen palkinnon hän sai 28 vuotta sitten.

Lasten- ja nuortenkirjallisuuden palkinnon sai Siiri Enoranta. Hänet palkittiin kirjasta Tuhatkuolevan kirous.

Tietokirjallisuuden palkinnon sai Seppo Aalto. Hän kirjoitti kirjan Kapina Tehtailla - Kuusankoski 1918. Kirja kertoo Suomen sisällissodan tapahtumista.

Jokaisen Finlandia-palkinnon arvo on 30 000 euroa.

Lasten mielenterveys

Poika istuu maassa kasvot käsiin haudattuna.
Lasten mielenterveysongelmiin haetaan rohkeammin apua kuin ennen. Kuva: Mostphotos

Lasten mielenterveysongelmiin haetaan apua enemmän kuin koskaan ennen.

Suomessa on noin 90 000 alle 13-vuotiasta lasta, joilla on jonkinlaisia mielenterveyden ongelmia. Osa heistä tarvitsee psykiatrista hoitoa mielenterveyden vakaviin häiriöihin.

Lastenpsykiatrian potilasmäärät ovat kasvaneet koko 2000-luvun. Viime vuonna psykiatrista hoitoa sai noin 22 000 lasta.

Asiantuntijat sanovat, että esimerkiksi lasten ahdistuneisuus ja masentuneisuus ovat lisääntyneet. Perheet kuitenkin hakevat apua rohkeammin kuin ennen.

Trumpin tullit ja Suomi

Autonrakennusta Uudenkaupungin autotehtaalla
Presidentti Trumpin ajamat tullit voivat lopettaa työpaikkoja Suomen autoteollisuudesta. Kuva: Paula Collin / Yle

Yhdysvaltain kauppapolitiikka uhkaa lopettaa työpaikkoja myös Suomesta.

Presidentti Donald Trump ajaa tullimaksuja, jotka voivat lopettaa Suomesta melkein 3000 työpaikkaa, sanoo Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etla.

Jos tullit tulevat, niistä kärsii etenkin autoteollisuus, josta voi loppua melkein 900 työpaikkaa, Etla sanoo.

Stora Enso

Stora Enso Oulu sellutehdas ja paperitehdas
Stora Enson sellu- ja paperitehdas Oulussa. Kuva: Vesa Vaarama / Yle

Stora Enso aloittaa isot yt-neuvottelut Oulun paperitehtaalla. Neuvottelut koskevat 500 ihmistä.

Stora Enso sanoo, että hienopaperin kysyntä on vähentynyt. Sen takia yhtiö aikoo ehkä lomauttaa työntekijät 90 päivän ajaksi alkuvuoden aikana.

Marjat ja superbakteerit

Mesimarjan poiminnassa pitää olla tarkkana, koska marja voi olla kypsänä punainen tai valkoinen.
Mesimarjoja. Kuva: Mirva Ekman / Yle

Suomalaiset marjat voivat ehkä auttaa bakteerien torjunnassa.

Uuden tutkimuksen mukaan marjoista voi olla hyötyä niin sanottujen superbakteerien torjunnassa. Superbakteerit ovat bakteereja, joihin antibioottilääkkeet eivät tehoa.

Teknologian tutkimuskeskus sanoo, että erityisen tehokkaita ovat lakka, vadelma ja mesimarja. Niissä on yhdisteitä, jotka hillitsevät bakteerien kasvua.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä