Keskiviikko 28.12.2016 (radio)

Influenssa

Nainen makaa punaisella sohvalla mustan peiton alla nenäliina kasvoilla.
Influenssa vaivaa nyt monia. Kuva: Soila Ojanen / Yle

Monet suomalaiset ovat saaneet influenssan. Influenssa on pahempi sairaus kuin tavallinen flunssa. Potilailla on esimerkiksi kova kuume.

Influenssapotilaita on tosi paljon Helsingin seudulla ja Lapissa. Monissa sairaaloissa on ruuhkaa.

Sairaanhoitaja Riitta Lepistö Lappeenrannan sairaalasta kertoo, että influenssapotilaita tulee paljon joka päivä. Kaikki vuoteet ovat illalla täynnä.

Influenssaa on nyt enemmän kuin tavallisesti näin aikaisin talvella. Flunssalääke on loppunut monista apteekeista.

Syyrian taisteluihin ehkä tauko

lapsi pitelee purkkia käsissään
Syyrialaisille on tärkeää, että taistelut loppuvat. Kuva: Ammar Safarjalani / AOP

Turkin media on kertonut, että Syyriassa alkaa ehkä tulitauko. Tulitauko alkaa ehkä keskiviikon ja torstain välisenä yönä.

Jos tulitauko alkaa, Syyrian hallitus ja kapinalliset lopettavat taistelut. Sen jälkeen voidaan ehkä aloittaa neuvottelut rauhasta.

Mediatiedot kertovat, että Turkki ja Venäjä ovat sopineet tulitauosta. Syyrian sodassa Venäjä on tukenut Syyrian hallitusta ja Turkki on tukenut kapinallisia.

Merikotkat ja lintuinfluenssa

Lentävä merikotka.
Merikotka on iso ja kaunis lintu. Kuva: AOP

Lintuinfluenssa uhkaa Suomen merikotkia.

Lintuinfluenssa ei tartu ihmisiin, mutta se tappaa lintuja. Tänä talvena on jo löytynyt ainakin 3 merikotkaa, jotka ovat kuolleet lintuinfluenssaan. Sairaus uhkaa ehkä kymmeniä merikotkia.

Merikotka hävisi melkein kokonaan Suomesta 1970-luvulla. Lintu rauhoitettiin, ja nyt merikotkia on taas koko Suomen rannikolla. Viime kesänä merikotkat saivat yli 400 poikasta.

Uusivuosi Töölönlahdella

Ilotulitus tummaa taivasta vasten.
Töölönlahden uudenvuoden juhlassa nähdään myös ilotulitus. Kuva: Seppo Sarkkinen / Yle

Helsingissä järjestetään lauantaina suuret uudenvuoden juhlat.

Juhlapaikka on Töölönlahdella. Esiintymislavan rakentaminen alkoi tiistaina. Lauantaina lavalla esiintyy esimerkiksi Saara Aalto.

Ensi vuonna itsenäinen Suomi täyttää 100 vuotta. Siksi uudenvuoden juhlat ovat tavallista suuremmat. Töölönlahdella nähdään myös iso ilotulitus.

Töölönlahden juhla on avoin kaikille.

Karkaussekunti

Atomikello
Karkaussekunti on tärkeä tutkijoille. Kuva: AOP

Uudenvuodenyö on tänä vuonna sekunnin pitempi kuin tavallinen yö.

Syynä on karkaussekunti. Se on ylimääräinen sekunti, joka lisätään aikaan koko maailmassa. Tämä tapahtuu juuri ennen kuin kello on Suomessa 02.

Karkaussekunti pitää huolta siitä, että kellonaika kulkee samaa tahtia kuin maapallo pyörii. Se on tärkeää tutkijoille.

Sekunti on kuitenkin niin lyhyt aika, että tavallisia kelloja ei tarvitse siirtää.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä