Keskiviikko 2.8.2017 (radio)

 

Velkaongelmat ovat tavallisia

taskulaskin, kädet ja rahapino
Mistä rahat kaikkiin laskuihin? Kuva: Yle

Monilla suomalaisilla on velkaa. Monet ottavat velkaa niin paljon, että he eivät pysty maksamaan kaikkia laskuja.

Jos ihminen ei maksa laskuja, hänelle voi tulla maksuhäiriömerkintä. Nyt jo 375.000 suomalaisella on maksuhäiriömerkintä.

Maksuhäiriömerkintä tekee elämästä hankalaa. Ihmisen on vaikea esimerkiksi vuokrata asuntoa merkinnän takia.

Monet maksavat vanhan lainan pois uudella lainalla. Usein se kuitenkin tarkoittaa sitä, että lainan määrä vain kasvaa.

Prinssi Philip jäi eläkkeelle

Kuningatar Elisabet ja prinssi Philip
Britannian kuningatar Elisabet ja prinssi Philip. Kuva: Will Oliver/Epa

Uutinen Britanniasta: Prinssi Philip on jäänyt eläkkeelle. Hän on 96-vuotias.

Prinssi Philipin viimeinen virallinen tehtävä oli keskiviikkona, kun hän otti vastaan sotilasparaatin Lontoossa. Paraati oli Buckinghamin palatsin edessä.

Prinssi Philip on kuningatar Elisabetin aviomies. Kuningatar Elisabet on 91-vuotias, mutta hän jatkaa työtä.

Kuningatar Elisabet ja prinssi Philip ovat jo siirtäneet monia tehtäviä Britannian nuoremmille kuninkaallisille.

Vettä sataa paljon

Vesisade.
Sää on sateista eri puolilla Suomea. Kuva: Uula Kuvaja / Yle

Suomessa sataa nyt paljon vettä. Ilmatieteen laitos varoittaa kovista sateista.

Vettä sataa eniten Itä-Suomessa. 5 päivässä Itä-Suomessa voi sataa yhtä paljon kuin tavallisesti koko elokuun aikana.

Myös muualla Suomessa vettä voi sataa paljon.

Suomi-koulujen opettajat saivat koulutusta

Baselin suomikoulun oppilaita.
Baselin Suomi-koulun oppilaita. Kuva: Yle

Suomi-koulujen opettajat ovat olleet koulutuspäivillä Helsingissä. Koulutuksessa he saivat ideoita suomen kielen opettamiseen.

Suomi-koulut opettavat suomen kieltä ulkosuomalaisille eli suomalaisille, jotka asuvat ulkomailla.

Suomi-koulut antavat opetusta viikonloppuina. Arkipäivinä ulkosuomalaisten perheiden lapset käyvät tavallista koulua, jossa opetetaan eri oppiaineita asuinmaan kielellä.

Opettaja Maila Eichhorn on ollut pitkään mukana Suomi-koulujen työssä. Eichhorn sanoo, että ulkosuomalaisen lapsen suomen kielen taito on vanhempien vastuulla. Tärkeintä on, että kotona puhutaan suomea. Suomi-koulujen tehtävä on tukea kielikasvatusta, jota vanhemmat antavat, Eichhorn sanoo.

Tänä vuonna Suomi-kouluissa tehdään myös videotervehdyksiä 100-vuotiaalle Suomelle. Tervehdykset löytyvät selkouutisten internet-sivuilta ja Facebook-sivulta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä