Keskiviikko 28.8.2019 (radio)


Porvoon ampumistapaus

Poliisin autoja Eestinmäen päiväkodin pihalla aikaisin sunnuntaina aamulla 25. elokuuta
2 miestä ampui poliiseja kohti viikonloppuna Porvoossa. Kuva: Lehtikuva

Poliisi vaatii, että käräjäoikeus vangitsee 2 miestä, jotka liittyvät ampumiseen Porvoossa. Poliisi sanoo, että miehet ehkä yrittivät murhata poliiseja. Miehet ampuivat poliiseja kohti ensin Porvoossa ja sitten takaa-ajossa.

Poliisi sanoo, että miehet ampuivat ehkä useita kymmeniä laukauksia poliiseja kohti.

Käräjäoikeus pitää huomenna oikeudenkäynnin. Oikeudenkäynnissä käräjäoikeus päättää vangitsemisesta.

Tapauksessa loukkaantui 2 poliisia.

Kevytautot eivät ehkä tule liikenteeseen

Kevytautoja koeajettavana Auto 2018 -tapahtumassa Helsingissä 9. marraskuuta 2018.
Kevytautot näyttävät tavallisilta autoilta. Niiden ajonopeutta rajoitetaan. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Suomi joutuu ehkä muuttamaan lakia, joka koskee kevytautoja. Euroopan unioni ei hyväksy kevytautoja.

Kevytauto on tavallisen auton näköinen auto, jolla ajetaan hitaammin kuin tavallisella autolla. Kevytautolla voi ajaa nopeutta 60 kilometriä tunnissa.

Kevytautoa voi ajaa 15-vuotias, jolla ei vielä ole oikeaa ajokorttia.

Mutta nyt käy todennäköisesti niin, että kevytautot eivät tule liikenteeseen.

EU:n mielestä on liian vaarallista, että 15-vuotiaat voivat ajaa kevytautoa.

Greta Thunberg New Yorkissa

Greta Thunberg postaama kuva Twitterissä
Greta Thunberg purjehti Atlantin yli. Kuva: Greta Thunberg

Ruotsalainen ilmastoaktivisti Greta Thunberg on tullut perille Yhdysvaltoihin, New Yorkiin.

Hän matkusti 2 viikkoa Atlantin yli purjeveneellä, koska hän vastustaa lentämistä.

16-vuotias Greta osallistuu Yhdysvalloissa ja Chilessä isoihin ilmastokokouksiin.


Selkokirjailija Seija Niinistö-Samela sai Tietopöllön

nainen kirjahyllyn edessä selaamassa kirjaa
Seija Niinistö-Samela kirjoittaa tietokirjoja selkokielellä. Kuva: Merja Windia / YLE

Selkokirjailija Seija Niinistö-Samela on saanut tämän vuoden Tietopöllö-palkinnon.

Tietopöllö-palkinto annetaan kirjailijalle, joka kirjoittaa hyviä tietokirjoja lapsille ja nuorille.

Seija Niinistö-Samela on julkaissut selkokielellä 7 tietokirjaa. Hän on kirjoittanut esimerkiksi koirista, roboteista, fysiikasta, energiasta ja Suomen luonnosta.

Torstaina on poutasää

Sääkuva: Poro
Katsojat lähettävät Yleen paljon sääkuvia. Tämän kuvan porosta on lähettänyt Marjatta Tolonen. Poroilla on ollut lämmin Pohjois-Suomessa. Kuva: Marjatta Tolonen

Tänään oli lämmin päivä. Pohjois-Suomessa Lapissa oli 25 astetta lämmintä.

Lapissa ei yleensä ole niin lämmin tähän aikaan kesästä.

Huomenna torstaina on vielä lämmintä.

Sitten perjantaina tulee sateita ja sää vilenee.






Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä