Keskiviikko 29.11.2017 (radio)


Prinssi William

Niinistö ja Prinssi William
Prinssi William toi presidentille kirjeen Britannian kuningattarelta. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Britannian prinssi William on vierailulla Suomessa. William tuli Suomeen keskiviikkona.

Vierailun aluksi prinssi kävi Presidentinlinnassa. William tapasi siellä presidentti Sauli Niinistön.

Prinssi William toi presidentti Niinistölle kirjeen kuningatar Elisabetilta. William sanoi, että kirje on kuningattaren viesti hyvälle ystävälle. Kuningatar Elisabet on prinssi Williamin isoäiti.

Keskiviikkoiltana prinssi William syö illallista Suomen presidenttiparin luona Mäntyniemessä. Mäntyniemi on Suomen presidentin asunto Helsingissä.

Prinssi Williamin vierailu jatkuu torstaina. Hän esimerkiksi tutustuu suomalaiseen kouluun Helsingin Lauttasaaressa.

Torstaina iltapäivällä William käy joulumarkkinoilla Helsingin Senaatintorilla ja Esplanadin puistossa. Silloin suomalaisilla on mahdollisuus nähdä oikea prinssi.

Finlandia-palkinnot

Tämän vuoden Finlandia-palkinnot on jaettu. Finlandia-palkinnot annetaan ihmisille, jotka ovat kirjoittaneet vuoden parhaat suomalaiset kirjat.

Kaunokirjallisuuden Finlandia-palkinnon voittaja Juha Hurme Helsingissä keskiviikkona 29. marraskuuta.
Juha Hurme sai kaunokirjallisuuden Finlandia-palkinnon. Kuva: Roni Rekomaa / Lehtikuva

Kaunokirjallisuuden Finlandia-palkinto meni tänä vuonna Juha Hurmeelle. Hän sai palkinnon kirjasta, jonka nimi on Niemi. Kirja on hauska tarina maailmasta ja Suomesta 14 miljardin vuoden ajalta. Kirja alkaa siitä, kun maailma syntyy, ja loppuu vuoteen 1809.

Toimittaja Riitta Kylänpää teoksellaan Pentti Linkola - Ihminen ja legenda voitti tietokirjallisuuden Finlandia-palkinnon Helsingissä 29. marraskuuta
Riitta Kylänpää sai tietokirjallisuuden Finlandia-palkinnon. Kuva: Roni Rekomaa / Lehtikuva

Toimittaja Riitta Kylänpää sai tietokirjallisuuden Finlandia-palkinnon. Kylänpää on kirjoittanut tietokirjan suomalaisen ympäristöfilosofin Pentti Linkolan elämästä.

Lasten- ja nuortenkirjallisuuden Finlandia-palkinnon voitti kuvittaja ja graafinen suunnittelija Sanna Mander kirjallaan Avain hukassa.
Sanna Mander sai lastenkirjallisuuden Finlandia-palkinnon. Kuva: Roni Rekomaa / Lehtikuva

Lastenkirjallisuuden Finlandia-palkinto meni Sanna Manderille. Manderin lastenkirja "Avain hukassa" kertoo kerrostalon erilaisista asukkaista. Mander on tehnyt myös kirjan kauniit kuvat.

Kaikki Finlandia-palkinnot ovat 30000 euroa.

Winterthurin Suomi-koulu

Kaksi poikaa
Winterthurin Suomi-koulun oppilaita. Kuva: Yle

Suomi-koulujen onnittelut 100-vuotiaalle Suomelle jatkuvat.

Eri puolilla maailmaa asuu suuri joukko suomalaisia lapsia ja nuoria, jotka opiskelevat suomen kieltä ja suomalaista kulttuuria Suomi-kouluissa. He lähettävät Suomelle terveisiä, ja uusimmat terveiset tulevat Winterthurin Suomi-koulusta, Sveitsistä.

Winterthurin Suomi-koulun terveiset voi käydä katsomassa selkouutisten internet-sivulla osoitteessa yle.fi/selkouutiset, osassa Suomi 100. Terveiset löytyvät myös selkouutisten Facebook-sivulta.

Winterthurin Suomi-koulun terveiset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä