Keskiviikko 29.5.2019 (radio)

Talouskasvu hidastui

Uusia autoja autokaupan esittelyhallissa.
Auto on iso ostos. Moni harkitsee nyt tarkemmin, ostaako uuden auton. Kuva: Nella Nuora / Yle

Suomen talouskasvu on hidastunut tammi-maaliskuussa. Talouskasvua hidastaa yksityisen kulutuksen väheneminen. Monet miettivät tarkkaan, mitä ostaa. Esimerkiksi autojen myynti on vähentynyt.

Rinne: Menoja voidaan lisätä

Antti Rinne
Velan ottaminen voidaan ehkä lopettaa, sanoo Antti Rinne. Kuva: Jouni Immonen / Yle

Hallitusneuvottelut ovat jatkuneet Säätytalossa. Hallitusneuvottelujen vetäjä, SDP:n Antti Rinne sanoo, että hallitus voi lisätä valtion menoja, vaikka talous huononee. Rinne sanoo, että on hyvä, jos lisävelan ottaminen voidaan lopettaa tämän hallituskauden aikana.

Lisää ilmaiskuja Syyriassa

Kartta
Idlibin alue on kapinallisten hallussa. Kuva: Ilkka Kemppinen / Yle, Tiedot: Live Universal Awareness Map

Syyria ja Venäjä tekevä lisää ilmaiskuja kapinallisalueille Syyriassa. Syyria ja Venäjä ovat tehneet ilmaiskuja Idlibin maakuntaan. Ilmaiskuissa on kahden päivän aikana kuollut noin 30 ihmistä. Yli 200 000 ihmistä on lähtenyt kotoa pakoon ilmaiskuja.

Venäjä ja Syyria sanovat, että ne taistelevat Idlibissä olevia islamilaisia ääriryhmiä vastaan.

Sioissa on MRSA-bakteeria

Porsas
MRSA-bakteeri on yleistynyt sioissa. Bakteeri tarttuu helposti. Sianliha pitää kypsentää ja kädet ja välineet pestä hyvin. Kuva: Minna Rosvall / Yle

Suomalaisissa sioissa on todettu bakteeria, joka voi tarttua ihmiseen. Sioissa on MRSA-bakteeria, jota sanotaan myös sairaalabakteeriksi.

Sianlihan syöminen on turvallista, kun lihan kypsentää. Kädet ja työvälineet pitää pestä hyvin, jos on käsitellyt raakaa sianlihaa. Työterveyslaitos neuvoo, että työntekijöiden pitää suojautua sikatiloilla ja teurastamoissa.

Puoluetuet jaettiin


Eduskunnan istuntosali.
Puoluetukea jaetaan kansanedustajien määrän mukaan. Kuva: Jani Saikko / Yle

Hallitus on myöntänyt puoluetuet loppuvuodeksi uuden eduskunnan paikkajaon mukaan.

Eniten tukea saa SDP, melkein 4 miljoonaa euroa. Puolue saa jokaisesta kansanedustajasta noin 100 000 euroa puoluetukea. Puoluetukia maksetaan noin 20 miljoonaa euroa.

Maailman koululaiset ilmastokokouksessa Suomessa

Ilmastoaiheisia mielenosoituskylttejä maassa
Nuoret ovat osallistuneet äskettäin myös ilmastolakkoihin puhtaamman ilmaston puolesta. Kuva: Anna Sirén / Yle

Paljon koululaisia ja opettajia ympäri maailmaa on tullut Suomeen ilmastokokoukseen. Maailman koululaisten ilmastokokous pidetään Joensuussa ja Liperissä ja Helsingissä. Tarkoitus on saada koulut ympäri maailmaa toimimaan ilmastonmuutoksen vähentämiseksi.

Maailman koululaisten ilmastokokouksen suojelija on presidentti Sauli Niinistö.


Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä