Keskiviikko 29.6.2016 (radio)

Istanbulin lentokentälle tehtiin terrori-isku

Istanbulissa Atatürkin lentokentällä tehdyt itsemurhaiskut saivat koko lentokentän kaaokseen. Iskuissa sai surmansa ainakin 36 ihmistä ja kymmeniä haavoittui.
Terroristit ammuskelivat ja räjäyttivät pommit Istanbulin lentokentällä. Kuva: EPA

Turkissa Istanbulissa on tehty terrori-isku. Terroristit hyökkäsivät Istanbulin kansainväliselle lentokentälle. Yli 40 ihmistä kuoli ja yli 200 loukkaantui. 

3 miestä hyökkäsi lentokentälle myöhään tiistai-iltana. Ensin he ampuivat ihmisiä ja lopuksi räjäyttivät itsensä.

Turkin pääministeri sanoo, että iskun teki ehkä terroristijärjestö Isis.

Suurin osa uhreista on turkkilaisia. Uhrien joukossa ei ilmeisesti ole suomalaisia.

Cameron selvitti Britannian äänestystä EU-johtajille

David Cameron saapuu.
Britannian pääministeri David Cameron osallistui viimeistä kertaa EU-johtajien huippukokoukseen. Kuva: Julien Warnand / EPA

EU-johtajat ovat pohtineet Brysselissä Britannian eroa EU:sta ja EU:n tulevaisuutta.

Britannian pääministeri David Cameron kertoi illalla EU-johtajille Britannian tilanteesta ja siitä, miksi britit äänestivät EU-eron puolesta. Cameron sanoi, että ero-äänet voittivat, koska britit olivat huolissaan maahanmuutosta. Äänestäjät myös halusivat, että Britannia saa itse päättää omista asioistaan.

Cameronille tämä oli viimeinen EU-huippukokous, koska hän eroaa pääministerin tehtävästä. Uusi pääministeri jättää Britannian eroilmoituksen EU:lle.

Ruotsi sai paikan YK:n turvallisuusneuvostossa

Mies- ja naisvirkamies antavat poskisuudelmaa toisilleen.
Hollannin ulkoministeri Bert Koenders onnitteli Ruotsin ulkoministeriä Margot Wallströmiä YK:n turvaneuvoston jäsenyydestä. Kuva: Jason Szenes / AOP

Ruotsi on valittu YK:n turvallisuusneuvostoon. Ruotsi sai paikan turvallisuusneuvostossa 2 vuoden ajaksi.  

Ruotsin kampanjan teemoina olivat ihmisoikeudet, tasa-arvo ja avoimuus.

YK:n turvallisuusneuvostossa on 5 pysyvää ja 10 vaihtuvaa jäsenmaata.

Suomi pyrki turvallisuusneuvoston jäseneksi vuonna 2012, mutta jäi ilman paikkaa.

Yli 30 000 inkerinsuomalaista palasi Suomeen

Nainen haistaa suurta kukkaa.
Inkerinsuomalainen Aili Mehiläinen muutti Petroskoista Suomeen 1991. Kuva: Yle

Inkerinsuomalaisten paluumuutto Suomeen loppuu. Perjantai on viimeinen päivä, jolloin inkerinsuomalaiset voivat hakea oleskelulupaa Suomeen paluumuuton perusteella.

Inkerinsuomalaisten paluumuutto alkoi 1990-luvun alussa. Sen jälkeen Suomeen on muuttanut yli 30 000 inkerinsuomalaista.

Inkerinsuomalaiset ovat ihmisiä, jotka asuvat Venäjällä. Heillä on suomalaiset sukujuuret.

Inkerinsuomalaiset ovat voineet saada oleskeluluvan Suomeen, jos toinen vanhemmista tai molemmat isovanhemmat ovat olleet suomalaisia.

Lasten kasvatus onnistuu myös  yksinhuoltajalta

Äiti pitelee lapsen kättä.
Melkein puolet suomalaisista uskoo, että lasten kasvatus onnistuu myös yksin. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Suomalaiset suhtautuvat yksinhuoltajiin myönteisemmin kuin ennen.

Vähän alle 50 prosenttia suomalaisista sanoo, että lasten kasvatus onnistuu yksinhuoltajalta yhtä hyvin kuin 2 vanhemman perheeltä.

Kielteisimmin yksinhuoltajiin suhtautuvat iäkkäät miehet ja ihmiset, joilla itsellään on puoliso.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä