Keskiviikko 29.6.2022
Sopu Turkin kanssa
Suomen ja Ruotsin liittyminen sotilasliitto Natoon on ottanut ison askeleen eteepäin. Turkki tukee nyt Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyyttä, kun aiemmin Turkki vastusti sitä.
Tiistai-illan neuvotteluissa Suomi, Ruotsi ja Turkki allekirjoittivat asiakirjan, jossa maat sitoutuvat tukemaan toisiaan erilaisia turvallisuusuhkia vastaan. Suomen lainsäädäntö ei muutu, mutta Suomi lupaa esimerkiksi tehostaa terrorismin vastaista työtä.
Nato-jäsenyys etenee
Sotilasliitto Nato on tänään kutsunut Suomen ja Ruotsin sotilasliiton jäseniksi.
Kutsusta päätettiin Nato-maiden huippukokouksessa Madridissa Espanjassa. Kutsu voitiin esittää, koska kaikki Nato-maat olivat nyt yksimielisesti sen kannalla.
Suomi ja Ruotsi aloittavat nyt liittymisneuvottelut Naton kanssa. Suomen neuvotteluvaltuuskuntaa johtaa ulkoministeri Pekka Haavisto. Ennakkoon on arvioitu, että neuvottelut vievät vain pari päivää.
Jokaisen Nato-maan parlamentin pitää vielä hyväksyä liittymisneuvotteluiden tulokset. Vasta sen jälkeen Suomi ja Ruotsi ovat Naton varsinaisia jäseniä.
VR:ltä haetaan korvauksia
VR on saanut paljon korvaushakemuksia junaliikenteen myöhästelystä juhannusviikonloppuna.
VR kertoo, että korvausta on hakenut jo muutama tuhat ihmistä. VR ei vielä osaa arvioida, kuinka suureksi korvauksien kokonaissumma kasvaa.
Juhannuksen paluuliikenne myöhästeli pahoin, kun junaliikenne oli pitkään poikki pääradan ratatöiden takia.
Junat olivat myöhässä jopa 15 tuntia. Junissa oli monta tuhatta matkustajaa.
Pölyttäjiä tutkitaan
Suomen luonnon pölyttäjähyönteisistä aletaan kerätä tietoa. Kansallinen pölyttäjässeuranta alkoi kesäkuun alussa, kertoo Suomen ympäristökeskus SYKE.
Seurannassa kerätään tietoa kimalaisista, erakkomehiläisistä, kukkakärpäsistä ja päiväperhosista. Tietoa kerätään esimerkiksi niiden määrästä.
Pölyttäjäseurantaa tehdään yli 100 paikassa eri puolilla maata. Seurantaa tehdään esimerkiksi niityillä, metsissä ja Lapin tuntureilla.
Torstain sää
Sää on myös huomenna helteistä ja aurinkoista. Lapissa voi tulla sade- ja ukkoskuuroja.
Päivälämpötila on enimmäkseen 25 ja 30 asteen välillä.
Metsäapalovaroitus on voimassa melkein koko maassa.