Keskiviikko 29.6.2022

TV:n selkouutisilla on kesätauko 6.6.–12.8.
Lue ja kuuntele radiolähetys tästä.

Sopu Turkin kanssa

Pekka Haavisto allekirjoittaa.
Ulkoministeri Pekka Haavisto allekirjoitti yhteisymmärrysasiakirjan eilen Madridissa. Turkin presidentti Recep Tayyip Erdogan ja Suomen presidentti Sauli Niinistö katselevat. Kuva: Kiko Huesca / EPA

Suomen ja Ruotsin liittyminen sotilasliitto Natoon on ottanut ison askeleen eteepäin. Turkki tukee nyt Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyyttä, kun aiemmin Turkki vastusti sitä.

Tiistai-illan neuvotteluissa Suomi, Ruotsi ja Turkki allekirjoittivat asiakirjan, jossa maat sitoutuvat tukemaan toisiaan erilaisia turvallisuusuhkia vastaan. Suomen lainsäädäntö ei muutu, mutta Suomi lupaa esimerkiksi tehostaa terrorismin vastaista työtä.

Nato-jäsenyys etenee

Finlands och Sveriges ansökan om Natomedlemskap
Suomi ja Ruotsi hakivat sotilasliitto Naton jäseneksi toukokuussa. Kuva: NATO

Sotilasliitto Nato on tänään kutsunut Suomen ja Ruotsin sotilasliiton jäseniksi.

Kutsusta päätettiin Nato-maiden huippukokouksessa Madridissa Espanjassa. Kutsu voitiin esittää, koska kaikki Nato-maat olivat nyt yksimielisesti sen kannalla.

Suomi ja Ruotsi aloittavat nyt liittymisneuvottelut Naton kanssa. Suomen neuvotteluvaltuuskuntaa johtaa ulkoministeri Pekka Haavisto. Ennakkoon on arvioitu, että neuvottelut vievät vain pari päivää.

Jokaisen Nato-maan parlamentin pitää vielä hyväksyä liittymisneuvotteluiden tulokset. Vasta sen jälkeen Suomi ja Ruotsi ovat Naton varsinaisia jäseniä.

VR:ltä haetaan korvauksia

VR:n juna ylittämässä siltaa. Etualalla erilaisia työkaluja ja -koneita, taivas on puolipilvinen.
Juhannuksen paluuliikenne myöhästeli ratatöiden takia. Kuva: Jani Aarnio / Yle

VR on saanut paljon korvaushakemuksia junaliikenteen myöhästelystä juhannusviikonloppuna.

VR kertoo, että korvausta on hakenut jo muutama tuhat ihmistä. VR ei vielä osaa arvioida, kuinka suureksi korvauksien kokonaissumma kasvaa.

Juhannuksen paluuliikenne myöhästeli pahoin, kun junaliikenne oli pitkään poikki pääradan ratatöiden takia.

Junat olivat myöhässä jopa 15 tuntia. Junissa oli monta tuhatta matkustajaa.

Pölyttäjiä tutkitaan

Perhonen ja kimalainen pölyttämässä pihlaja-angervoa rivitalon pihalla.
Perhonen ja kimalainen pölyttävät pihlaja-angervoa. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Suomen luonnon pölyttäjähyönteisistä aletaan kerätä tietoa. Kansallinen pölyttäjässeuranta alkoi kesäkuun alussa, kertoo Suomen ympäristökeskus SYKE.

Seurannassa kerätään tietoa kimalaisista, erakkomehiläisistä, kukkakärpäsistä ja päiväperhosista. Tietoa kerätään esimerkiksi niiden määrästä.

Pölyttäjäseurantaa tehdään yli 100 paikassa eri puolilla maata. Seurantaa tehdään esimerkiksi niityillä, metsissä ja Lapin tuntureilla.

Torstain sää

Suomen sääkartta
Kuva: Yle

Sää on myös huomenna helteistä ja aurinkoista. Lapissa voi tulla sade- ja ukkoskuuroja.

Päivälämpötila on enimmäkseen 25 ja 30 asteen välillä.

Metsäapalovaroitus on voimassa melkein koko maassa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä