Keskiviikko 29.7.2020 (radio)


TV:n selkouutisilla on kesätauko. Ne jatkuvat 17.8.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.


Suomalaiset ovat valmiita uusiin koronarajoituksiin

Käsidesi pullo ja muistutusteksti turvavälistä ravintola Sohvin Sisäänmenoaulassa Jyväskylässä.
Käsidesi ja ohjeet turvaväleistä ravintolan tiskillä. Kuva: Simo Pitkänen / Yle

Suomalaiset eivät pelkää uusia koronarajoituksia.

Yle on kysynyt suomalaisilta, miltä heistä tuntuu, jos Suomessa pitää syksyllä ottaa uudestaan käyttöön rajoituksia.

Suomalaiset sanovat, että he jaksavat myös uudet koronarajoitukset, jos niitä tulee. Parhaiten uusia rajoituksia jaksavat eläkeläiset ja vähiten nuoret, 20-vuotiaat suomalaiset.

Kesäflunssaa liikkeellä

Nuori aivastaa kertakäyttöiseen nenäliinaan.
Kesäflunssa leviää, kun ihmiset ovat alkaneet taas likkua enemmän. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Suomessa on liikkeellä kesäflunssaa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos kertoo, että suomalaisilla on todettu nuhakuumetta ja kurkkukipua, joita aiheuttaa rinovirus.

Rinovirukset leviävät usein loppukesällä ja alkusyksyllä.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos sanoo, että jos tulee flunssaoireita, kannattaa soittaa terveysasemalle. Silloin on ehkä hyvä mennä koronavirustestiin.

Saarioisten tehtaalla oli tulipalo

Saarioisten tehtaalla syttyi tulipalo.
Tulipalo syttyi Saarioisten Valkeakosken tehtaalla aamupäivällä. Palon sammutus kesti monta tuntia. Kuva: Marko Melto / Yle

Tulipalo on vahingoittanut ruokafirma Saarioisten tehdasta Valkeakoskella. Tehtaalla syttyi tulipalo keskiviikkona aamupäivällä.

Tehtaan tuotanto on pysähtynyt, koska tulipalo vahingoitti tehdasta. Saarioisten Valkeakosken tehdas valmistaa einesruokia, esimerkiksi pizzoja, lihapiirakoita ja karjalanpiirakoita.

Vielä ei tiedetä, milloin tehdas alkaa taas toimia.

Polttoaineiden hinnat nousevat lauantaina

hintapylväs bensa-asemalla
Bensiinin hintoja bensiiniaseman näytöllä. Lauantaina hinnat nousevat.

Bensiinin ja dieselin hinnat nousevat lauantaina. Bensiinin ja dieselin hinnat nousevat elokuun alussa, koska polttoainevero nousee silloin Suomessa.

Bensiiniasemilla on nyt loppuviikolla vilkasta, koska monet suomalaiset käyvät tankkaamassa ennen lauantaita.

Bensiiniasemat sanovat, että bensiiniä riittää hyvin kaikille, vaikka sitä tankataan loppuviikolla paljon.

Muslimien pyhiinvaellus alkoi

Hygieniatyöntekijät siivoavat Masjid al-Haramin moskeijaa samanaikaisesti, kun muslimipyhiinvaeltajat rukoilevat Kaaban pyhän rakennuksen edessä.
Työntekijät siivoavat Masjid al-Haramin moskeijaa. Muslimipyhiinvaeltajat rukoilevat Kaaban pyhän rakennuksen edessä. Kuva: AFP / Lehtikuva

Muslimien pyhiinvaellus on alkanut Mekassa, Saudi-Arabiassa.

Koronatilanteen takia pyhiinvaellukseen saa osallistua vain 10 000 ihmistä. Tavallisesti pyhiinvaellukseen osallistuu Saudi-Arabiassa noin 2,5 miljoonaa muslimia eri puolilta maailmaa.

Koronatilanteen takia pyhiinvaeltaja eivät esimerkiksi saa koskea Kaaban kiveen.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä