Keskiviikko 30.1.2019 (radio)

Oppositiopuolueet tekevät välikysymyksen hoivafirmoista

Eduskuntatalo
Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Kaikki oppositiopuolueet tekevät yhdessä välikysymyksen, joka liittyy vanhustenhoitoon. Oppositiopuolueet vaativat, että vanhustenhoidon valvontaa tehostetaan. Puolueet vaativat myös lakiin lisäyksen, joka määrää hoitajien määrän minimitason. Oppositiopuolueet jättävät välikysymyksen, koska vanhusten hoitopaikoissa on paljon ongelmia. Välikysymys esitetään perjantaina eduskunnassa. Hallituksella on kaksi viikkoa aikaa vastata välikysymykseen.

Wärtsilä irtisanoo 150 työntekijää Suomessa

Wärtsilä logo.
Kuva: Ilmari Herranen / AOP

Suuri suomalainen firma Wärtsilä aikoo vähentää Suomesta 150 työntekijää. Wärtsilä valmistaa esimerkiksi laivojen moottoreita. Firma lakkauttaa eri maista yhteensä 1200 työpaikkaa. Wärtsilällä on 19 300 työntekijää 80:ssä eri maassa. Suomessa työntekijöitä vähennetään eniten Vaasassa. Wärtsilä sanoo, että se haluaa säästää rahaa 100 miljoonaa euroa joka vuosi.

EU ei halua enää muuttaa Brexit-sopimusta

Britannian pääministeri Theresa May pääministerin kyselytunnilla keskiviikkona.
Britannian pääministeri Theresa May pääministerin kyselytunnilla keskiviikkona. Kuva: Britannian parlamentti

Britannia haluaa neuvotella vielä Brexit-sopimuksesta EU:n kanssa. Britannian parlamentti hyväksyi eilen ehdotuksen siitä, että Britannian pääministeri Theresa Mayn pitää neuvotella EU:n kanssa Brexit-sopimuksen muuttamisesta. EU ei halua enää neuvotella Brexit-sopimuksesta Britannian kanssa. EU-maat pitävät mahdollisena sitä, että Britannian eropäivää siirretään myöhemmäksi. Nyt Britannian eropäivä on 29. maaliskuuta.

Välimeren yli tuli vähemmän pakolaisia ja siirtolaisia

Siirtolaisia kumiveneessä meressä.
Ääriään täyteen lastattu kumiveneellinen Afrikasta Eurooppaan pyrkiviä siirtolaisia pelastettiin Välimereltä tammikuussa 2018. Kuva: AOP

Välimeren yli Eurooppaan tuli viime vuonna pakolaisia ja siirtolaisia vähemmän kuin aikaisemmin. YK:n pakolaisjärjestö UNHCR:n raportti kertoo, että Välimeren yli Eurooppaan tuli vuonna 2018 yli 139 000 siirtolaista tai pakolaista. Vuonna 2017 heitä oli yli 172 000. Välimerellä kuoli tai katosi vuonna 2018 lähes 2300 ihmistä.

Junat ovat myöhästelleet

Juna lumisateessa.
Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Junat ovat olleet paljon myöhässä sään takia. Useat pitkän matkan junat ovat aikataulusta myöhässä enintään yhden tunnin. Myös lyhyen matkan junat ovat paljon myöhässä. Junayhtiö VR sanoo, että myöhästymisten syynä ovat sää ja tekniset viat.

Lunta on satanut lisää

autoja lumisessa liikenteessä
Liikennettä lumisateessa Espoon Lommilassa 28. tammikuuta. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Myös tänään on satanut paljon lunta. Keskiviikon ja torstain välisenä yönä lumisade siirtyy länteen ja pois Suomesta. Lumen vuoksi ajokeli on huono koko maassa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä