Keskiviikko 30.5.2018 (radio)


Tupakointi

Tupakka palaa sormien välissä
Tutkimuksen mukaan tupakoinnin lopettaneilla voi olla neljä kertaa enemmän normaaleja keuhkoputkien pintasoluja kuin edelleen tupakoivilla. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Tupakointia halutaan vähentää. Terveysministeriön työryhmä on miettinyt keinoja vähentää tupakointia.

Työryhmä ehdottaa esimerkiksi, että tupakkaveroa nostetaan. Työryhmä haluaa, että tupakan hinta nousee. Työryhmä toivoo, että tupakkaveroa nostetaan monta kertaa tulevina vuosina.

Tupakkafirmat eivät ole samaa mieltä työryhmän kanssa. Ne sanovat, että ihmiset ehkä tuovat tupakkaa ulkomailta, jos tupakka on Suomessa tosi kallista.

Vuoden ulkosuomalainen

Suomi-Seuran puheenjohtaja Jarmo Virmavirta (oikealla) ojensi palkinnon Mika Keräselle Helsingissä.
Suomi-Seuran puheenjohtaja Jarmo Virmavirta (oikealla) ojensi palkinnon Mika Keräselle Helsingissä. Kuva: Leena Isbom / Suomi-Seura

Suomi-Seura on valinnut Vuoden ulkosuomalaisen. Ulkosuomalainen tarkoittaa suomalaista, joka asuu ulkomailla.

Vuoden ulkosuomalainen on tänä vuonna kirjailija Mika Keränen. Keränen sai palkinnon Suomi-Seuralta keskiviikkona Helsingissä.

Suomi-Seura sanoo, että Keränen on toiminut suomen kielen ja suomalaisen kulttuurin puolesta maailmalla. Keränen asuu Virossa, ja hän on kirjoittanut lastenkirjoja viroksi ja suomeksi.

Keränen toivoo, että ulkosuomalaiset puhuvat omille lapsille suomea. Äidinkielestä täytyy pitää huolta, Keränen sanoo.

Suomi-Seura on ulkosuomalaisten järjestö. Se valitsee Vuoden ulkosuomalaisen joka vuosi. Ensimmäisen kerran Vuoden ulkosuomalainen valittiin jo 25 vuotta sitten.

Kuivuus

siili
Siilillä on vaikeaa, kun se ei löydä vettä. Kuva: Riikka Heikkilä / Yle

Suomessa on nyt tosi kuivaa. Myös eläimet kärsivät, koska vettä ei ole satanut pitkään aikaan. Esimerkiksi siilit ja oravat eivät löydä vettä poikasille.

Ihmiset voivat kuitenkin auttaa eläimiä. He voivat viedä vettä ulos matalassa astiassa. Hyvä paikka vesiastialle on keskellä pihaa tai pensaan juurella.

Jos ihminen panee vesiastiaan pienen kepin, eläinten on helppo mennä juomaan.

Aarrelaiva

Öljymaalaus liekkeihin räjähtäneestä aluksesta ja sitä ympäröivistä brittilaivaston purjelaivoista.
Vanha maalaus aarrelaivan uppoamisesta. Kuva: GFDL

Vielä uutinen ulkomailta. Etelä-Amerikan rannikolta on löytynyt aarrelaiva. Laiva löytyi Karibianmerestä, Kolumbian läheltä.

Laiva upposi mereen noin 300 vuotta sitten. Laivan tarkoitus oli kuljettaa aarteita Amerikasta Eurooppaan. Laivassa on kultaa, hopeaa ja jalokiviä ehkä miljardien eurojen arvosta.

Laiva löytyi jo yli 2 vuotta sitten, mutta asiasta kerrottiin vasta nyt. Vielä ei ole selvää, kuka omistaa laivan.

Kolumbia on luvannut nostaa laivan esineet merestä ja kunnostaa ne. Kolumbia lupaa myös rakentaa uuden museon laivan esineitä varten.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Lisätietoa koronaviruksesta

Mies istuu ja tuijottaa skriiniä, jolla näkyy koronavirus.

Koronavirus on tuonut monenlaisia rajoituksia ihmisten elämään.

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä