Keskiviikko 30.9.2020 (radio)
Talouspolitiikasta keskusteltiin
Eduskunnassa eli Suomen parlamentissa on keskusteltu talouspolitiikasta.
Oppositiopuolueet ovat sitä mieltä, että hallituksen talouspolitiikka on huonoa. Opposition mielestä hallituksella ei ole suunnitelmaa, miten Suomen velat hoidetaan. Hallitus on ottanut paljon lisää velkaa koronakriisin takia.
Hallitus sanoo, että oppositiolla ei ole hyvää vaihtoehtoa hallituksen talouspolitiikalle.
Eduskunta äänestää perjantaina siitä, luottaako se vielä hallitukseen. Hallituspuolueilla on enemmän edustajia eduskunnassa kuin oppositiopuolueilla. Siksi on melko varmaa, että hallitus saa eduskunnan luottamuksen ja pysyy vallassa.
Ravintoloita rajoitetaan
Hallitus on päättänyt rajoittaa ravintoloiden aukioloaikoja. Syy on se, että koronavirus on levinnyt ravintoloissa erityisesti yöaikaan.
Siksi hallitus määrää, että ravintolat eivät saa olla auki yöllä. Ravintoloiden pitää lopettaa alkoholin myynti kello 24, ja niiden pitää mennä kiinni kello 01.
Uudet aukioloajat tulevat voimaan viikon päästä, lokakuun 8. päivä.
Ravintola-ala on huolissaan työpaikoista. Alan järjestö pelkää, että ravintoloissa on korona-aikana noin 20 000 työpaikkaa vähemmän kuin tavallisesti.
Silpomista ei hyväksytä
Suomessa halutaan kieltää tyttöjen sukuelinten silpominen selvemmin kuin nyt. Silpomisessa osa tytön sukuelimistä leikataan pois.
Silpominen on jo nykyään Suomessa rikos. Tyttöä ei saa myöskään viedä ulkomaille silpomista varten.
Eduskunta sai tavallisilta ihmisiltä kansalaisaloitteen eli ehdotuksen, että tyttöjen silpominen pitää kieltää lakitekstissä selvästi. Eduskunnan lakivaliokunta oli samaa mieltä, ja lakia aiotaan muuttaa mahdollisimman pian.
Rovaniemi huomattiin
Euroopan paras talven lomakohde on Suomen Rovaniemi. Tätä mieltä on matkailumedia Lonely Planet.
Lonely Planet kirjoittaa, että Rovaniemi on Joulupukin virallinen kaupunki. Lisäksi turisti saa kokea Rovaniemellä lumen ja porot.
Lonely Planet kuitenkin muistuttaa, että Suomessa on talvella pakkasta, joten turistin pitää ottaa matkalle mukaan lämpimiä vaatteita.