Keskiviikko 3.10.2018 (radio)

Lakkopäivä

Etiketöintilinjasto juomavalmistaja Hartwallin Lahden yksikössä Lahdessa tiistaina 2. lokakuuta.
Vuorokauden pituinen lakko on pysäyttänyt esimerkiksi tehtaita ja elintarvikealan yrityksiä. Kuva: Samuli Ikäheimo / Lehtikuva

Työntekijät monilla työpaikoilla ovat olleet tänään lakossa. Lakko kestää vuorokauden.

Lakossa on kymmeniä tuhansia työntekijöitä ympäri maata. Elinkeinoelämä arvioi, että lakon takia firmoille koituu ehkä kymmenien miljoonien eurojen tappiot.

Työntekijät vastustavat lakolla hallituksen uutta lakiesitystä. Hallitus haluaa helpottaa työntekijöiden irtisanomista pienissä firmoissa.

Velkaantuneet

nainen tuskailee laskua
Takuusäätiö sanoo, että suomalaisilla on enemmän velkaa kuin ennen. Kuva: Ville Välimäki / Yle

Velkaantuneiden ihmisten elämästä on tullut entistä vaikeampaa, kertoo Takuusäätiö.

Takuusäätiö auttaa ja neuvoo ihmisiä, joilla on vaikeuksia selvitä velkojen kanssa.

Takuusäätiö kertoo, että sen neuvontapalvelu on ollut ennätysruuhkainen. Säätiöön on ottanut yhteyttä elo-syyskuussa noin 10 000 ihmistä.

Takuusäätiö sanoo, että suomalaisilla on enemmän velkaa kuin ennen. Ratkaisuja velallisten elämän helpottamiseksi on myös entistä vaikeampi löytää.

Tulivuorenpurkaus

Tulivuoren tuhkapilvi
Soputan-tulivuori purkautui Sulawesissa Indonesiassa. Kuva: BNPB / EPA-EFE

Indonesiassa Sulawesin saarella on ollut tulivuorenpurkaus.

Tulivuori Soputan syöksi tuhkaa 4 kilometrin korkeuteen. Kenenkään ei kuitenkaan tiedetä loukkaantuneen.

Samaan aikaan Sulawesissa jatketaan pelastustöitä perjantain maanjäristyksen ja tsunamin jäljiltä. Kuolleita on löytynyt jo yli 1400.

Vuoden S2-opettajat

Kaksi naista seisoo kukkapuskat ja kunniakirjat kädessa.
Marianne Seppä ja Réka Aarnos. Kuva: Svetlana Ostapuk

Réka Aarnos ja Marianne Seppä on valittu Vuoden S2 -opettajiksi. S2-opettajat opettavat suomen kieltä maahanmuuttajille.

Réka Aarnos on työssä Omniassa ja Marianne Seppä Luksiassa.

Réka Aarnos ja Marianne Seppä kertovat, mikä on paras tapa oppia suomen kieltä:

Réka: Paras tapa oppia suomea on harjoitella paljon itse. Luokassakin voi oppia, mutta eniten oppii kotona, kun itse tekee työtä. Marianne: Suomen kieltä oppii käyttämällä suomea. Puhua suomea kaupassa, pankeissa virastoissa.

Réka Aarnos ja Marianne Seppä sanovat, että maahanmuuttajan on tärkeää oppia suomen kielen lisäksi myös digitaalisia taitoja:

Réka: Nykyisin melkein kaikki osaavat käyttää puhelimia, mobiililaitteita, mutta minun mielestä Suomessa, jos menee työelämään, pitää osata myöskin käyttää tietokonetta. Ja sitäkin voi harjoittelemalla voi oppia.

Marianne:Taitoja tarvitaan muun muassa koulutukseen hakeutumisessa, työhaussa ja asioinnissa.

Voiko näitä taitoja opiskella jo ennen kuin osaa suomea hyvin?

Réka: Voi. Ehdottomasti, Siihen ei tarvita suomen kielen taitoa.

Marianne: Hyviä kokemuksia on saatu myös vertaisohjauksesta, jossa tietotekniikkaa hyvin osaava maahanmuuttaja auttaa toista omalla kielellä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä