Keskiviikko 31.10.2018 (radio)

Pitkiä vankilatuomioita taidehuijareille

Kuvassa taideväärennöksiä, Ilkka Lammin ja Fernand Légerin teokset.
Väärennettyjä tauluja. Kuva: Keskusrikospoliisi

10 ihmistä on tuomittu vankilaan, koska he ovat myyneet taideväärennöksiä.

Helsinkiläisen taidekaupan omistajat myivät väärennettyjä tauluja 5 vuotta, yhteensä yli 13 miljoonalla eurolla. Toinen heistä joutuu vankilaan 5 vuodeksi ja toinen 4 vuodeksi. Oikeus määräsi pariskunnan myös maksamaan korvauksia yhteensä 13 miljoonaa euroa. Muut 8 ihmistä auttoivat pariskuntaa huijaamaan ostajia.

Väärennösjuttu menee ehkä vielä hovioikeuteen.

Ville Niinistö ei halua Vihreiden johtajaksi

Ville Niinistö
Ville Niinistö. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Kansanedustaja Ville Niinistö ei halua Vihreiden puheenjohtajaksi. Niinistö jää pois myös eduskunnasta keväällä.

Vihreä puolue valitsee uuden puheenjohtajan lauantaina. Ehdokkaita on kuitenkin vasta yksi: kansanedustaja Outi Alanko-Kahiluoto. Uuden puheenjohtajan ensimmäinen tärkeä tehtävä on vaalikampanja. Eduskuntavaalit pidetään noin 5 kuukauden päästä.

Vihreiden puheenjohtaja vaihtuu, koska Touko Aalto sairastui ja lopetti puheenjohtajana viime viikolla.

Suomalaiset harjoittelevat Naton kanssa

Nato järjesti taistelunäytöksen Trondheimin liepeillä osana Trident Juncture -sotaharjoitusta.
Nato harjoittelee Norjassa. Kuva: Petri Raivio / YLE

Sotilasliitto Natolla on iso sotaharjoitus Norjassa.

Suomi ei ole Naton jäsen, mutta suomalaisia sotilaita on mukana Naton harjoituksessa. Suomalaiset sotilaat harjoittelevat puolustusta yhdessä muiden eurooppalaisten kanssa. Nato ei ole pitänyt näin suurta sotaharjoitusta moneen kymmeneen vuoteen. Harjoituksessa on mukana noin 50 000 sotilasta.

Venäjä testaa tällä viikolla ohjuksia samalla alueella, missä Nato harjoittelee. Nato toivoo, että Venäjä tekee testit turvallisesti.

Laskuri kertoo, mihin verot kuluvat

Yle verolaskuri 2018
Verolaskuri löytyy osoitteesta: yle.f.i Kuva: Yle

Huomenna torstaina vietetään veropäivää.

Media kertoo, ketkä saivat viime vuonna eniten rahaa ja kuinka paljon he maksoivat veroja.

Jokainen voi tutkia omia veroja jo nyt. Ylen verkkosivuilla on Verolaskuri. Se kertoo, kuinka paljon annat rahaa esimerkiksi kouluihin, eläkkeisiin tai ympäristönsuojeluun.

Elokuva Queen-yhtyeestä

Gwilym Lee Brian Mayn roolissa ja Rami Malek Freddie Mercuryn roolissa.
Rami Malek esittää Freddie Mercuryä elokuvassa. Kuva: Alex Bailey / Twentieth Century Fox

Perjantaina on Queen-yhtyeestä kertovan elokuvan ensi-ilta Suomessa.

Queen-yhtyeen laulaja Freddie Mercury oli kuuluisa rock-tähti eri puolilla maailmaa. Hän oli ensimmäinen supertähti, joka kuoli aidsiin. Elokuva kertoo myös Freddie Mercuryn parisuhteista naisten ja miesten kanssa, mutta pääosassa on musiikki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä