Keskiviikko 3.2.2016 (radio)

Presidentti arvosteli pakolaissääntöjä

Sauli Niinistö
Presidentti Sauli Niinistö. Kuva: Yle

Suomen eduskunnan kevätkausi on alkanut. Eduskunnassa on 200 kansanedustajaa. He päättävät Suomen lait.

Eduskunnalla oli päivällä avajaiset, joissa puhui presidentti Sauli Niinistö. Niinistö sanoi, että kansainväliset pakolaissäännöt ovat liian löysät. Niinistö sanoi, että Eurooppaan pääsee jokainen, joka osaa sanoa rajalla sanan "turvapaikka". Kun Eurooppaan tulee tosi paljon ihmisiä, Eurooppa ei voi auttaa kaikkia, presidentti Niinistö sanoi.

EU haluaa pitää Britannian mukana

Tusk ja Cameron kättelevät Britannian pääministerin virka-asunnon Downing Street 10:n oven edessä.
Eurooppa-neuvoston puheenjohtaja Donald Tusk (vas.) ja Britannian pääministeri David Cameron. Kuva: Facundo Arrizabalaga / EPA

Euroopan unioni lupaa muuttaa joitakin sääntöjä, jos Britannia pysyy mukana unionissa.

EU lupaa esimerkiksi, että unionin jäsenmaan ei ole pakko noudattaa EU:n lakia. Britannia saa myös maksaa huonompia sosiaalietuja niille, jotka tulevat Britanniaan töihin toisesta EU-maasta.  

Osa Britannian poliitikoista sanoo, että EU:n täytyy tarjota enemmän. Britannian kansa äänestää ensi kesänä, pysyykö Britannia EU:ssa vai eroaako se siitä.     

Venäjän viranomaiset: Ei myrkkyjä mereen

Kuvakaappaus Fotankan nettisivuilta jossa valokuva kaatopaikasta.
Myrkyistä kertoi venäläinen verkkolehti Fontanka. Kuva: fontanka.ru

Venäjän viranomaiset sanovat, että kaatopaikalta Pietarin läheltä ei valu myrkkyjä. 

Kaatopaikalla on kaksi miljoonaa tonnia öljy- ja kemikaalijätettä. Ympäristöjärjestöt sanovat, että kaatopaikalta valuu myrkkyjä Suomenlahteen. Venäjän viranomaiset kävivät katsomassa kaatopaikkaa keskiviikkona. He sanovat, että kaatopaikalta ei pääse myrkkyjä Neva-jokeen, jonka vettä Pietarin kaupunki käyttää.

Neva-joen vedet tulevat lopuksi Suomenlahteen.   

Norppa tarvitsee ihmisten apua

Norppa ja kuutti elokuvassa Järven tarina.
Norpan lapsen nimi on kuutti. Kuva: Juha Taskinen

Saimaa-järvellä ihmiset tekevät lumikasoja, joihin saimaannorpat voivat tehdä poikasia. 

Lunta on satanut vähän, ja siksi saimaannorpat tarvitsevat ihmisten apua. Norpat kaivavat lumikasaan luolan ja synnyttävät sinne poikasen.   

Saimaannorppa on hylje, joka on vaarassa kadota maailmasta. Koko maailmassa on vain 300 saimaannorppaa, kaikki Saimaa-järvessä. Saimaannorpat saavat noin 60 poikasta vuodessa. Paljon poikasia kuolee, kun ne tarttuvat kalaverkkoihin.  

Päivä pitenee, yö lyhenee

Keravan juna-asema aamuauringosssa
Aurinko nousee joka aamu aikaisemmin. Kuva: Eija Kontio / Lehtikuva

Päivä pitenee helmikuussa nopeasti.

Pohjois-Suomessa päivä pitenee yli tunnin viikossa, etelässä puoli tuntia viikossa. Ihan pohjoisessa aurinko on nyt ylhäällä noin 5 tuntia ja etelässä 8 tuntia. 

Päivä pitenee ja yö lyhenee koko kevään, kunnes tulee kesäkuun 20:s päivä. Sen jälkeen päivä alkaa taas lyhentyä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä