Keskiviikko 3.2.2021 (radio)


Astra Zenecan koronarokote

Astra Zenecan lääkepurkki rokottajan kädessä.
Kuva: AFP

Suomen viranomaiset suosittelevat, että Astra Zenecan koronarokotetta annetaan vain alle 70-vuotiaille.

Astra Zenecan koronarokotetta saadaan Suomeen ehkä ensi viikolla. EU antoi sille myyntiluvan viime perjantaina.

Käytössä on jo 2 muuta koronarokotetta. Niillä rokotetaan myös vanhuksia.

Arvioidaan, että Suomessa kaikki vanhukset on rokotettu koronaa vastaan ainakin kerran huhtikuun loppuun mennessä.

Koronarokote annetaan 2 kertaa.

Suomen koronaluvut

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n kyltti Helsingissä.
THL eli Terveyden ja hyvinvoinnin laitos seuraa Suomen koronatartuntoja. Kuva: Emmi Korhonen / Lehtikuva

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos kertoo, että Suomesta on löydetty 265 uutta koronatartuntaa. Koronatartuntoja on Suomessa yhteensä noin 46 000.

Keskiviikkona kerrottiin myös 1 uudesta koronakuolemasta. Suomessa on kuollut yhteensä 685 ihmistä koronan takia.

Eduskunnan avajaiset

tasavallan presidentti Sauli Niinistö
Presidentti Sauli Niinistö. Kuva: Juha Kivioja / Yle

Suomen parlamentti eli eduskunta on aloittanut tämän vuoden työt.

Presidentti Sauli Niinistö avasi eduskunnan työkauden keskiviikkona. Presidentti sanoi, että Suomessa on onnistuttu torjumaan koronaa hyvin.

Niinistö myöntää, että koronarajoitukset ovat raskaita. Vielä raskaampaa on kuitenkin sairastua koronaan tai menettää perheenjäsen tai ystävä koronan takia, presidentti Niinistö sanoi.

Eduskunnan tilaisuudessa oli presidentin lisäksi vain eduskunnan puhemies Anu Vehviläinen. Kansanedustajat eivät olleet paikalla koronan takia. He seurasivat tilaisuutta netissä.

Oikeudenkäynti sotarikoksista

Syytetty Gibril Massaquoi
Sierraleonelaista miestä syytetään sotarikoksista Kuva: Matias Väänänen / Yle

Tampereella on alkanut epätavallinen oikeudenkäynti.

Oikeudessa on mies, jota syytetään sotarikoksista.

Sierraleonelainen mies on asunut Suomessa yli 10 vuotta, mutta hän ehkä teki rikoksia Liberiassa noin 20 vuotta sitten. Afrikkalaisessa Liberiassa oli silloin sisällissota.

Syyttäjä sanoo, että mies tappoi ja raiskasi tavallisia ihmisiä sodan aikana.

Mies itse sanoo, että hän ei tehnyt näitä rikoksia.

Oikeus antaa tuomion todennäköisesti syksyllä.

Lähipäivien sää

sääkartta
Perjantai on tosi kylmä päivä. Kuva: Yle

Sää on torstaina poutainen, vain paikoin voi sataa kevyesti lunta.

Torstaina päivällä pilvisyys on vaihtelevaa. Selkeillä alueilla pakkasta on jopa yli 20 astetta, muuten pakkanen on heikkoa.

Perjantaina pakkanen tuntuu tuulen takia tosi kylmältä. Koko viikonloppuna on kova pakkanen.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 (ei kesällä) ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä