Keskiviikko 3.3.2021 (radio)


Koronatartunnat

Svartklädd kvinna i svart munskydd talar utomhus med många mikrofoner framför sig. Statsminister Sanna Marin (SDP) kommenterar träffen med riksdagsgrupperna den 25 februari 2021.
Pääministeri Sanna Marin pyytää, että suomalaiset välttävät kontakteja.  Kuva: Lehtikuva

Koronatartunnat ovat lisääntyneet aiempaa nopeammin. Suomessa on todettu keskiviikkona melkein 800 uutta koronavirustartuntaa. Uusia koronaviruskuolemia on raportoitu 4.

Hallitus on kokoontunut keskiviikkona illalla kokoukseen. Hallitus miettii, mitä toimia Suomessa tarvitaan, että koronaviruksen leviämistä voidaan estää.

Pääministeri Sanna Marin pyytää, että suomalaiset välttävät kaikkia kontakteja eli muiden ihmisten tapaamista.

Koronatartunnat armeijassa

Suomen puolustusvoimien alokaskoulutus Santahaminassa
Myös puolustusvoimissa on tullut lisää koronatartuntoja. Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

Koronatartunnat lisääntyvät nyt myös puolustusvoimissa eli armeijassa. Koronavirustautiin on sairastunut puolustusvoimissa yli 70 ihmistä.

Altistuneita on noin 700. Eniten tartuntoja on eteläisen Suomen varuskunnissa.

Suomi ja Valko-Venäjä

Svjatlana Tsih’anouskaja, Valko-Venäläisen opppositioliikkeen politiikko.
Svjatlana Tsihanouskaja vieraili Suomessa. Kuva: Benjamin Suomela / Yle

Suomi ei ala välittäjäksi Valko-Venäjän tilanteessa. Suomelle ehdotti välittäjän roolia Valko-Venäjän opposition johtaja Svjatlana Tsihanouskaja.

Hän toivoi Ylen haastattelussa, että Suomi toimii välittäjänä Valko-Venäjän opposition, presidentti Aljaksandr Lukashenkan ja Venäjän välillä.

Suomen ulkoministeri Pekka Haavisto sanoo, että Suomi ei ala asiassa välittäjäksi. Haavisto sanoo, että tilanne on Valko-Venäjän sisäinen asia.

Paperiteollisuus

Paperirullia kuljettimella.
Paperirullia paperitehtaalla. Kuva: Petri Aaltonen / Yle

Koronatilanne on nopeuttanut Suomen paperiteollisuuden pienenemistä. Korona on pienentänyt painopaperin ja kirjoituspaperin myyntiä noin 20 prosenttia. Etätöissä paperia kuluu aiempaa vähemmän.

Paperin myynti on laskenut jo pitkään noin 5 prosenttia vuodessa.

Paperia tuotetaan maailmalla kysyntää enemmän. Alalla on noin 10 prosentin ylikapasiteetti, vaikka paperin tuotantoa on vähennetty.

Koulukuljetukset

Koulukyyti-kyltti.
Myös toisen asteen kouluihin voi jatkossa saada koulukyydin. Kuva: Toni Pitkänen / Yle

Ammattikoulujen ja lukioiden oppilaille tulee mahdollisuus koulukuljetuksiin. Ammattikoulut ja lukiot ovat toisen asteen oppilaitoksia.

Lakia koulukuljetuksista muutetaan. Jatkossa myös toisen asteen opiskelijat voivat saada kuljetuksen kouluun. Kuljetuksen saa, jos matka kouluun on vähintään 7 kilometriä.

Koulukuljetuksilla halutaan auttaa kulkemista kouluun erityisesti maaseudulla.


Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Videoita kuntavaaleista

Henkilö tiputtaa äänestyslipukkeen vaaliuurnaan.

Demokratia. Kunnan tehtävät. Kunnan päättäjät.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä