Keskiviikko 3.4.2019 (radio)


Eduskuntavaalien ennakkoäänestys on alkanut

Vaalilipuke
Ennakkoäänestys on alkanut. Kuva: Mikko Stig / Lehtikuva

Eduskuntavaalien ennakkoäänestys on alkanut tänään keskiviikkona.

Ennakkoon voi äänestää ensi viikon tiistaihin eli huhtikuun 9. päivään saakka. Vaalipäivä on ensi viikon sunnuntaina, 14. huhtikuuta.

Ennakkoäänestyspaikkoja on Suomessa yhteensä yli 900. Äänestyspaikkoja on esimerkiksi kunnan- ja kaupungintaloissa, kirjastoissa, kauppakeskuksissa ja posteissa. Myös ulkomailla voi äänestää ennakkoon.

Ennakkoon voi äänestää, jos ei halua tai ehdi äänestää vaalipäivänä. Ennakkoon äänestämiselle ei tarvitse kertoa mitään syytä.

Vaalimainoksia on sotkettu Tampereella ja Jyväskylässä

vaalimainoksia on sotkettu tampereella
Vaalimainoksia on sotkettu Tampereella. Kuva: Marjut Suomi / Yle

Eduskuntavaaleissa ehdokkaina olevien vaalimainoksia on rikottu ja sotkettu ainakin Jyväskylässä ja Tampereella.

Molemmissa kaupungeissa mainoksia on rikottu useissa paikoissa.

Poliisi tutkii asiaa.

Kiteen liikenneonnettomuudessa neljäs kuolonuhri

Kolme ihmistä kuoli henkilöauton ja pienoisbussin kolarissa Kiteellä 31. maaliskuuta 2019. Onnettomuus sattui hieman aamukahden jälkeen yöllä Kuutostiellä pari kilometriä etelään Kiteen ja Tohmajärven kunnanrajalta.
Kiteellä liikenneonnettomuudessa vakavasti loukkaantunut nuori nainen on kuollut. Kuva: Hannu Rissanen / Lehtikuva

Pohjois-Karjalassa Kiteellä sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut nainen on kuollut.

Itä-Suomen poliisi kertoo, että 18-vuotias joensuulaisnainen kuoli eilen tiistaina Kuopion yliopistollisessa sairaalassa. Hän oli toisen onnettomuusauton kuljettaja.

Sunnuntaiyönä sattuneessa henkilöauton ja pikkubussin nokkakolarissa kuoli heti 3 ihmistä.

Poliisi on kertonut, että henkilöautoa ajanut mies oli humalassa ja ajoi suurta ylinopeutta.

Brunei ottaa käyttöön sharia-lain

Brunein sulttaani Hassanal Bolkiah
Brunein sulttaani Hassanal Bolkiah. Kuva: EPA

Kaakkois-Aasiassa Brunein valtio ottaa käyttöön ankaran sharia-lain. Esimerkiksi homoseksuaaleja uhkaa kuolemanrangaistus, joka toteutetaan kivittämällä. Varkailta voidaan katkaista käsi.

Muun muassa YK ja ihmisoikeusjärjestöt ovat arvostelleet kovin sanoin Brunein suunnitelmia.

Borneon saarella sijaitseva Brunei on rikas öljyvaltio. Siellä asuu yli 400 000 ihmistä.

Koululaiset haluavat viettää aikaa kavereiden kanssa

Jamal Ogbu (vas.) ja Ville Schneider välitunnilla Viikin Normaalikoulussa.
Helsingin Viikin normaalikoulun seitsemäsluokkalaiset Jamal Ogbu ja Ville Schneider haluavat aikaa olla kavereiden kanssa. Kuva: Pekka Tynell / Yle

Koululaiset toivovat lisää aikaa olla kavereiden kanssa. Opetushallituksen tekemä koululaiskysely kertoo, että tyytyväisimpiä elämäänsä ovat ne koululaiset, joilla on kavereita.

Koululaiset haluavat myös viettää vapaa-aikaansa kotona.

Poikien suosikkiharrastus on jalkapallo ja tyttöjen lempiharrastus on ratsastus. Lisää harrastuksia toivoo kuitenkin vain 15 prosenttia vastanneista lapsista ja nuorista.

Koululaiset haluavat myös vaikuttaa koulunkäyntiinsä. Yli puolet vastasi, että haluaa muuttaa asioita.

Kyselyn vastasi 95 000 koululaista.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä