Keskiviikko 4.10.2017 (radio)

 

Valepoliisit

Kuvassa on puhelinneuvoja handsfree-kuuloke korvallaan.
Soittaja ei ole aina poliisi, vaikka niin väittää. Kuva: Yle

Poliisi on saanut paljon ilmoituksia valepoliiseista. Tänä vuonna ilmoituksia on tullut yli 500.

Valepoliisi ei ole oikea poliisi, mutta hän esiintyy poliisina. Valepoliisi yrittää huijata rahaa ihmisiltä.

Valepoliisi soittaa esimerkiksi vanhukselle ja kysyy vanhuksen pankkitunnuksia. Pankkitunnusten avulla hän onnistuu varastamaan pankkitililtä rahaa.

Poliisi muistuttaa kaikkia siitä, että oikea poliisi ei koskaan kysy pankkitunnuksia puhelimessa.

EU:n lääkevirasto

Euroopan lääkevirasto Lontoossa.
EU:n lääkevirasto on nyt Lontoossa. Kuva: Ian Tuttle / AOP

Suomi ei kiinnosta Euroopan unionin lääkeviraston työntekijöitä. Yli 70 prosenttia työntekijöistä aikoo erota, jos virasto muuttaa Helsinkiin.

EU:n lääkevirasto on nyt Lontoossa. Viraston pitää muuttaa, koska Britannia eroaa EU:sta. Virastossa on noin 600 työntekijää.

Lääkeviraston työntekijät eivät halua muuttaa mihinkään Itä-Euroopan kaupunkiin. Työntekijät toivovat, että virasto muuttaa esimerkiksi Amsterdamiin tai Kööpenhaminaan.

Taksinkuljettajia palkataan

Takseja jonossa Oulun yliopistollisen sairaalan edustalla.
Taksikuskeille löytyy työtä. Kuva: Wasim Khuzam / Yle

Ruotsalainen taksifirma Cabonline palkkaa lisää kuljettajia Suomeen.

Cabonline osti kesällä suomalaisia taksifirmoja. Kovanen, Mankaan Taksi ja Inva-Taksi kuuluvat nyt Cabonlineen. Ne palkkaavat 100 uutta kuljettajaa.

Cabonline uskoo, että uusille taksikuskeille riittää töitä.

Suomalaisten etelänmatkat

Auringonpalvominen ja etenkin ihon polttaminen altistavat melanoomalle.
Suomalaiset pakenivat kylmää kesää Etelä-Eurooppaan. Kuva: Pekka Sipilä / Yle

Suomalaiset ovat tehneet tänä vuonna paljon matkoja Etelä-Eurooppaan. Kesä oli Suomessa kylmä ja sateinen, ja siksi monet matkustivat ulkomaille.

Esimerkiksi heinäkuussa suomalaiset matkustivat etelään selvästi enemmän kuin viime vuoden heinäkuussa. Matkojen määrä Etelä-Eurooppaan kasvoi yli 60 prosenttia.

Heinäkuussa suomalaiset tekivät esimerkiksi Välimerelle 230.000 matkaa. Se on uusi ennätys.

Eniten suomalaiset matkustavat kuitenkin naapurimaihin, Viroon ja Ruotsiin.

Helsingin maailmanpyörä

Tour boat in Helsinki south harbour
Helsingin maailmanpyörä on aivan kaupungin keskustasta. Kuva: Jyki Lyytikkä / Yle

Vielä iloinen uutinen Helsingistä. Helsingin maailmanpyörä jatkaa toimintaa. Maailmanpyörä saa pyöriä Helsingin keskustassa vielä ainakin 6 vuotta.

Maailmanpyörä on lähellä Helsingin kauppatoria ja Presidentinlinnaa. Myös monet turistit haluavat maailmanpyörän kyytiin, koska sieltä näkee yli Helsingin keskustan.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä