Keskiviikko 4.11.2020 (radio)
USA:n presidentinvaalit
USA:ssa eli Yhdysvalloissa on äänestetty presidentinvaaleissa.
Presidentti Donald Trump on republikaanien ehdokas, ja Joe Biden on demokraattien ehdokas.
Vaalit ovat jännittävät ja tasaiset. Vielä ei tiedetä, kumpi on voittaja ja Yhdysvaltojen seuraava presidentti.
Kun ääniä vielä laskettiin, Trump oli jo sitä mieltä, että hän voitti vaalit.
Trump myös epäili, olivatko vaalit rehelliset. On tosi epätavallista, että Yhdysvaltojen presidentti ei luota oman maan vaalijärjestelmään.
Samaan aikaan Joe Biden johti valitsijamiesten määrässä.
USA:ssa äänestäjät valitsevat osavaltioiden valitsijamiehet, jotka myöhemmin kokoontuvat valitsemaan presidentin.
Voi mennä vielä monta päivää, ennen kuin vaalien tulos selviää.
Suomen koronaluvut
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos eli THL on raportoinut uusia koronakuolemia ja koronatartuntoja.
Suomessa on 2 uutta koronakuolemaa. Suomessa on kuollut koronan takia yhteensä 361 ihmistä.
Uusia koronatartuntoja on 293. Suomen koronatartuntojen määrä on yhteensä melkein 17 000.
Posti korona-aikana
Jouluposti pitää lähettää tänä vuonna aikaisin.
Euroopan ulkopuolelle jouluposti on hyvä lähettää jo marraskuun puolivälissä. Euroopan maihin jouluposti on hyvä lähettää joulukuun alussa.
Syynä on koronatilanne, joka hidastaa postinkulkua. Normaaleja reittejä postikuljetuksille ei aina ole. Esimerkiksi monet lentoreitit ulkomaille ovat poikki koronan takia.
Vuoden isä -palkinnot

Vuoden isä -palkinnot on jaettu. Sosiaali- ja terveysministeriö jakoi palkinnot tiistaina. Palkintojuhlaa ei kuitenkaan järjestetty koronatilanteen takia.
Palkinto annettiin tänä vuonna 3 isälle. Yksi palkinnon saajista on espoolainen Fabrizio Trotti. Hän on muuttanut Italiasta Suomeen.
Trottilla on tytär ja adoptiopoika, joka on Intiasta. Lisäksi Trottin perhe on 12-vuotiaan tytön tukiperhe.
Fabrizio Trotti sanoo, että jokainen isä on omille lapsille Vuoden isä.
Vuoden isä -palkinnot jaettiin tällä viikolla, koska sunnuntaina vietetään isänpäivää. Suomessa isänpäivä on aina marraskuun toisena sunnuntaina.