Keskiviikko 4.11.2020 (radio)


USA:n presidentinvaalit

Republikaanien presidenttiehdokas Donald Trump ja demokraattien ehdokas Joe Biden.
Trump vai Biden? Vaalit ovat olleet tasaiset. Kuva: Juha Rissanen

USA:ssa eli Yhdysvalloissa on äänestetty presidentinvaaleissa.

Presidentti Donald Trump on republikaanien ehdokas, ja Joe Biden on demokraattien ehdokas.

Vaalit ovat jännittävät ja tasaiset. Vielä ei tiedetä, kumpi on voittaja ja Yhdysvaltojen seuraava presidentti.

Kun ääniä vielä laskettiin, Trump oli jo sitä mieltä, että hän voitti vaalit.

Trump myös epäili, olivatko vaalit rehelliset. On tosi epätavallista, että Yhdysvaltojen presidentti ei luota oman maan vaalijärjestelmään.

Samaan aikaan Joe Biden johti valitsijamiesten määrässä.

USA:ssa äänestäjät valitsevat osavaltioiden valitsijamiehet, jotka myöhemmin kokoontuvat valitsemaan presidentin.

Voi mennä vielä monta päivää, ennen kuin vaalien tulos selviää.

Suomen koronaluvut

THL:n kyltti Mannerheimintiellä Helsingissä.
Kuva: Tiina Jutila / Yle

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos eli THL on raportoinut uusia koronakuolemia ja koronatartuntoja.

Suomessa on 2 uutta koronakuolemaa. Suomessa on kuollut koronan takia yhteensä 361 ihmistä.

Uusia koronatartuntoja on 293. Suomen koronatartuntojen määrä on yhteensä melkein 17 000.

Posti korona-aikana

Postin myymälä Joensuussa
Posti ei kulje ulkomaille normaalisti korona-aikana. Kuva: Esa Huuhko / Yle

Jouluposti pitää lähettää tänä vuonna aikaisin.

Euroopan ulkopuolelle jouluposti on hyvä lähettää jo marraskuun puolivälissä. Euroopan maihin jouluposti on hyvä lähettää joulukuun alussa.

Syynä on koronatilanne, joka hidastaa postinkulkua. Normaaleja reittejä postikuljetuksille ei aina ole. Esimerkiksi monet lentoreitit ulkomaille ovat poikki koronan takia.

Vuoden isä -palkinnot

Espoolainen Fabrizio Trotti on yksi Vuoden isä 2020 -palkinnon saajista.
Espoolainen Fabrizio Trotti on yksi Vuoden isä 2020 -palkinnon saajista. Kuva: @theslowphotography

Vuoden isä -palkinnot on jaettu. Sosiaali- ja terveysministeriö jakoi palkinnot tiistaina. Palkintojuhlaa ei kuitenkaan järjestetty koronatilanteen takia.

Palkinto annettiin tänä vuonna 3 isälle. Yksi palkinnon saajista on espoolainen Fabrizio Trotti. Hän on muuttanut Italiasta Suomeen.

Trottilla on tytär ja adoptiopoika, joka on Intiasta. Lisäksi Trottin perhe on 12-vuotiaan tytön tukiperhe.

Fabrizio Trotti sanoo, että jokainen isä on omille lapsille Vuoden isä.

Vuoden isä -palkinnot jaettiin tällä viikolla, koska sunnuntaina vietetään isänpäivää. Suomessa isänpäivä on aina marraskuun toisena sunnuntaina.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä