Keskiviikko 4.12.2019 (radio)


SDP

SDP:n liikenne- ja viestintäministeri, varapuheenjohtaja Sanna Marin eduskunnassa 4. joulukuuta
Sanna Marinilla on kannatusta pääministeriksi. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva

Suomi saa uuden pääministerin ehkä ensi viikolla. Edellinen pääministeri Antti Rinne erosi tiistaina.

Päätös pääministeristä tehdään SDP:ssä. SDP on eduskunnan ja nykyisen hallituksen suurin puolue.

SDP:ssä on 2 poliitikkoa, jotka haluavat pääministeriksi. He ovat Sanna Marin ja Antti Lindtman.

Sanna Marin on liikenne- ja viestintäministeri. Antti Lindtman johtaa SDP:n ryhmää eduskunnassa.

Yle selvitti Marinin ja Lindtmanin kannatusta SDP:ssä. Marin saa vähän enemmän kannatusta pääministerin tehtävään.

Yle

Matti Rönkä
Matti Rönkä on Ylen uutisankkuri. Kuva: Karoliina Simoinen / Yle

Melkein kaikki suomalaiset käyttävät Ylen palveluja. 96 prosenttia suomalaisista käyttää Ylen palveluja joka viikkoa.

Yle on mediafirma, jolla on radio- ja televisiokanavia. Ylen tv-kanavia ovat esimerkiksi TV1 ja TV2, ja Radio Suomi on yksi Ylen radiokanavista.

Erityisesti Ylen verkkopalvelut ovat saaneet lisää yleisöä. Yle Areena ja Yle Uutisten nettisivut ovat suosittuja.

Television suosio on vähän laskenut. Erityisesti nuoret katsovat televisiota nykyään vähemmän kuin ennen.

Avun tarve

Morian pakolaisleiri Lesboksella Kreikan saarilla.
Maailmassa riittää ihmisiä, jotka tarvitsevat apua. Kuva: Valery Sharifulin / AOP

Maailmassa on paljon ihmisiä, jotka tarvitsevat apua. Ensi vuonna apua tarvitsee melkein 170 miljoonaa ihmistä. Se on enemmän kuin pitkään aikaan.

Sairaudet, sodat ja konfliktit sekä ilmastonmuutos ovat syitä siihen, että apua tarvitaan eri puolilla maailmaa.

YK eli Yhdistyneet kansakunnat pyytää rikkaita maita antamaan apua maailman köyhille.

Revontulet

Revontulet leimuaa Lapissa
Revontulia taivaalla. Kuva: Vesa Vaarama / Yle

Revontulista on tehty uusi dokumenttielokuva.

Revontulet ovat valoilmiöitä taivaalla. Suomessa revontulia näkyy eniten Lapissa.

Uusi elokuva kertoo, miten revontulet syntyvät. Elokuva kertoo myös, miksi revontulet voivat vahingoittaa satelliitteja ja tietoliikenneverkkoja.

Revontulista on siis tehty dokumenttielokuva. Elokuvan voi katsoa Yle Areenassa, ja se esitetään myös TV1:ssä keskiviikkona kello 19.

Katso elokuva Areenassa

Sää

Loskainen tie Lapinlahdella perjantaiaamuna 18. lokakuuta 2019.
Tiet ovat liukkaita, kun sää lämpenee ja lumi sulaa. Kuva: Anne-Pauliina Rytkönen / Yle

Suomeen virtaa lämmintä ilmaa. Lapissa lämpötila on nollan alapuolella, muualla lämpötila on nollan yläpuolella.

Sää on melko pilvinen. Idässä saadaan tihkusadetta. Perjantaina maan eteläosan yli liikkuu vesisateita.

Loppuviikko on tuulinen.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Yle Nyheter på lätt svenska

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä