Keskiviikko 4.8.2021

TV:n selkouutisilla on kesätauko.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

Suomen koronatartunnat

Allan Pöyhönen odottaa rokotusta, Sirkka Pöyhöstä juuri pistetään.
Vanhukset ovat jo saaneet kronarokotteet. Kuva: Kalle Niskala / Yle

Suomessa on ilmoitettu ennätysmäärä uusia koronatartuntoja.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos kertoi keskiviikkona, että uusia koronatartuntoja on 872. Se on enemmän kuin koskaan ennen on ilmoitettu 1 päivässä.

Koronapotilaiden määrä tehohoidossa on kasvanut. Sairaalaan joutuu nyt myös nuoria, alle 40-vuotiaita koronapotilaita.

Hyvä uutinen on, että koronarokotteet toimivat hyvin. Vanhuksia sairastuu koronaan vähän, koska vanhukset on jo rokotettu koronaa vastaan.

Korona-ajan opetus

Katriina Raine pitää ilmaisutaidon tuntia etänä.
Etäopetus vaatii opettajalta paljon. Kuva: Petteri Sopanen / Yle

Korona-aika on ollut vaikea opettajille.

Opetusalan ammattijärjestön kysely kertoo, että noin 30 prosenttia opettajista on korona-aikana miettinyt alanvaihtoa. Peruskouluissa ja lukioissa on eniten opettajia, jotka ovat harkinneet vaihtaa alaa.

Etäopetus on vaatinut opettajilta paljon. Kuitenkin suurin osa opettajista on sitä mieltä, että koulutusalalla on selvitty korona-ajasta hyvin.

Opettajat ovat huolissaan myös oppilaista. Suurin osa opettajista on sitä mieltä, että oppilaat eivät ole oppineet korona-aikana yhtä paljon kuin tavallisesti. Opettajien mielestä oppilaat ovat myös olleet väsyneitä ja oppilailla on ollut stressiä.

Opettajat toivovat, että kouluihin palkataan lisää opettajia.

Sähköpotkulaudan onnettomuus

Voi sähköpotkulauta
Sähköpotkulaudat ovat nyt suosittuja. Kuva: Kristiina Lehto / Yle

Turussa on tapahtunut epätavallinen liikenneonnettomuus.

Onnettomuudessa kuoli nuori nainen, joka kuljetti sähköpotkulautaa. Nainen kuoli, kun hän jäi risteyksessä bussin alle.

Tämä on ensimmäinen kerta Suomessa, kun sähköpotkulaudan kuljettaja kuolee liikenneonnettomuudessa.

Poliisi tutkii asiaa.

Etelä-Euroopan maastopalot

Palomies sammutti tiistaina maastopaloa Ateenan lähettyvillä Varymbombissa.
Palomies sammuttaa maastopaloa Ateenan lähellä. Kuva: Orestis Panagiotou / EPA

Maastopalot jatkuvat Välimeren alueella.

Maastopalot ovat polttaneet metsää ja rakennuksia. Myös ihmisiä on kuollut maastopalojen takia.

Kreikassa maastopaloja on pääkaupungin Ateenan ympäristössä. Turkissa maastopaloja on maan eteläosassa.

Sammutustyö on vaikeaa, koska alueella on kuivaa ja kuumaa. Lämpötila on yli 40 astetta.

Torstain sää

sääkartta

Suomessa sää poutaantuu, eli sateet loppuvat.

Torstai ja perjantai ovat suuressa osassa maata aurinkoisia poutapäiviä.

Sää myös lämpenee. Lämpötila on suuressa osassa maata noin 20 astetta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä