Keskiviikko 4.9.2019 (radio)


Posti kulkee taas

Helsingin Pasilan postikeskus.
Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Posti kulkee pian normaalisti. Pieniä myöhästymisiä voi vielä olla.

Postin kulkua häiritsi alkuviikolla lakko. Postin työntekijät kuitenkin keskeyttivät lakon tiistai-iltana.

Lakko alkoi, kun Posti aikoi muuttaa satojen työntekijöiden työehtoja eli käytännössä pienentää työntekijöiden palkkoja.

Työntekijät keskeyttivät lakon, kun ministeri Sirpa Paatero päätti, että työehtoja vielä mietitään. Valtio on Postin omistaja, ja Paateron tehtävä on valvoa valtion firmoja.

Bahamasaaret saa apua

Myrskyssä tuhoutuneita rakennuksia Bahamasaarilla 3. syyskuuta.
Bahamasaarille tarvitaan apua Dorian-myrskyn jälkeen. Kuva: Adam Stanton / USA:n rannikkovartiosto / EPA

Bahamasaarilla Amerikassa on aloitettu avustustyöt. Dorian-myrsky teki alkuviikolla Bahamalla isoja vahinkoja.

Myrskyssä kuoli ainakin 7 ihmistä. Kuolleita on todennäköisesti enemmän.

Avun vieminen Bahamasaarille on vaikeaa, koska myrsky tuhosi myös lentokenttiä. Monet alueet Bahamasaarilla ovat veden alla.

Myös Suomen Punainen Risti lähettää apua Bahamalle. Suomesta lähtee Bahamalle 6 hengen ryhmä.

Britit riitelevät brexitistä

Boris Johnson puhumassa parlamentissa Lontoossa 25. heinäkuuta.
Britannian pääministeri Boris Johnson. Kuva: Jessica Taylor / AFP

Brexit-riita jatkuu Britanniassa. Britannian parlamentissa on koko keskiviikko riidelty siitä, miten brexit eli Britannian ero Euroopan unionista hoidetaan.

Pääministeri Boris Johnsonin mielestä Britannian pitää erota EU:sta lokakuun lopussa. Johnson haluaa eron, vaikka Britannia ja EU eivät pysty tekemään erosopimusta.

Parlamentissa ehdotetaan lakia, joka kieltää eron ilman sopimusta. Ehdottajien mielestä eroa pitää siirtää, jos sopimusta ei tehdä.

Pääministeri Johnson haluaa uudet parlamenttivaalit, jos parlamentti estää brexitin lain avulla.

Pukilla on hauska nimi

Norwichin Teemu Pukki ihmeissään.
Teemu Pukki. Kuva: Stephen Pond/Getty Images

Kuuluisin suomalainen jalkapalloilija on tällä hetkellä Teemu Pukki. Pukki pelaa Englannin Valioliigassa, Norwichin joukkueessa.

Englannin Valioliigan pelejä seurataan ympäri maailmaa. Siksi myös Teemu Pukin nimi on tullut tutuksi ihmisille monissa maissa.

Nyt Pukin nimi hauskuuttaa ihmisiä. Englantilaisten mielestä on hauskaa, että suomen sana "pukki" voi tarkoittaa sarvipäistä eläintä tai joulupukkia.

Eniten ihmiset ovat nauraneet Malesiassa, Aasiassa. Malaijin kielessä "pukki" on ruma sana. Se tarkoittaa naisen sukuelimiä. Asia on huomattu esimerkiksi Facebookissa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä