Keskiviikko 5.10.2022 (radio)


Toimittajien oikeudenkäynti

Mies, jonka ympärillä toimittajia.
Oikeudenkäynti toimittajia vastaan kiinnostaa monia. Kuva: Jani Saikko / Yle

Oikeudessa käsitellään epätavallista rikosasiaa. Helsingin käräjäoikeudessa vaaditaan rangaistusta 3 toimittajalle.

Toimittajat tekivät uutisen armeijan Viestikoekeskuksesta. Uutinen oli Helsingin Sanomissa joulukuussa 2017.

Syyttäjä sanoo, että toimittajat paljastivat uutisessa turvallisuussalaisuuden. Siksi hän vaatii toimittajille rangaistusta.

Toimittajat sanovat, että he eivät ole tehneet rikosta. He sanovat, että uutisessa ei ollut salaista tietoa.

Oikeudenkäynti kiinnostaa monia, koska se liittyy sananvapauteen. Toimittajien työ on valvoa päättäjiä ja kertoa asioista kaikille. Armeijalla voi kuitenkin olla tietoa, joka on salaista.

Oikeudenkäynti jatkuu ensi viikolla.

Tavaratalon tulipalo

Sokos Helsingissä.
Sokos-tavaratalo Helsingin keskustassa. Kuva: Jorma Vihtonen / Yle

Helsingin keskustan Sokos-tavaratalon tulipalon syy on selvinnyt. Tulipalon syy oli vika teknisessä laitteessa.

Tavaratalossa syttyi tulipalo viime perjantaina. Tulipalossa ei loukkaantunut kukaan.

Savu ja sammutusvesi aiheuttivat kuitenkin vahinkoja sisätiloissa. Siksi tavaratalo oli kiinni tiistaiaamuun asti.

Valepoliisit

Mies pitelee puhelinta.
Oikea poliisi ei kysy pankkitietoja puhelimessa. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Poliisi on paljastanut valepoliiseja. Valepoliisit ovat huijanneet ihmisiltä rahaa.

Valepoliisit soittivat erityisesti vanhoille naisille. He valehtelivat, että he ovat poliiseja ja pyysivät ihmisten pankkitietoja.

Pankkitietojen avulla valepoliisit varastivat ihmisiltä yhteensä yli 700 000 euroa. Teot tapahtuivat vuosina 2021 ja 2022.

Vanhusten kotihoito

Perushoitaja Minna Kumpumäki kotihoitokäynnillä asiakkaan luona.
Kotihoidon työntekijöillä on paljon työtä. Kuva: Tanja Kröger / Yle

Ajanpuute on ongelma vanhusten kotihoidossa. Näin kertoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimus.

Yleensä kotihoidolle on varattu aikaa puoli tuntia. Puolessa tunnissa hoitaja ehtii antaa ruuan ja lääkkeet, ei juuri muuta.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tilastot kertovat, että huonokuntoinen vanhus saa kotihoidossa vähemmän hoitoaikaa kuin palveluasunnossa.

Laitoksen tutkimusprofessori Timo Sinervo sanoo, että kotihoidon työntekijät ovat rasittuneita. He kokevat, että heillä on liian kiire ja liikaa töitä.

Sää

sääkartta

Torstai-iltapäiväksi sateet väistyvät itään. Päivällä sataa vielä vettä Lapissa, muualla paistaa aurinko.

Sää lämpenee, ja lämpötila on 10 ja 15 asteen välillä. Tuuli on torstaina voimakasta.

Perjantaina sää poutaantuu ja sade loppuu. Monin paikoin on jopa aurinkoista.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä