Keskiviikko 5.12.2018 (radio)


Seksuaalirikokset

Naisen varjo
Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Poliisi tutkii seksuaalirikoksia Oulussa, Pohjois-Suomessa. Tapauksia on 3.

Yhteistä tapauksille on se, että uhrit ovat lapsia, yläkouluikäisiä tyttöjä. Mahdolliset seksuaalirikosten tekijät ovat ulkomaalaistaustaisia miehiä. He ovat tulleet Suomeen turvapaikanhakijoina tai pakolaisina.

Bussihyökkäykset

Bussinkuljettaja ajaa autoa.
Kuljettaja oli hyökkäyksen kohde 2 bussissa. Kuva: Ville Honkonen / Yle

Suomessa on tapahtunut 2 hyökkäystä bussissa. Toinen tapaus oli Uuraisilla ja toinen Loimaalla.

Molemmissa tapauksissa matkustaja hyökkäsi bussin kuljettajan kimppuun kesken matkan. Tavoite oli saada bussi pois tieltä tai väärälle ajokaistalle. Kuljettaja ja muut matkustajat onnistuivat estämään onnettomuudet.

Molemmissa tapauksissa hyökkääjä oli ulkomaalaistaustainen.

Tuhkarokko

Influenssarokotetta pistetään käsivarteen.
Tuhkaraokkoa vastaan on olemassa rokote. Kuva: Kalle Niskala / Yle

Suomesta on löydetty taas tuhkarokkoa. Espoolainen aikuinen sai sairauden ulkomaanmatkalla Aasiassa.

Potilas ei todennäköisesti tartuta tuhkarokkoa toisiin ihmisiin, koska melkein kaikilla espoolaisilla on rokotesuoja tuhkarokkoa vastaan.

Viime viikolla lapsi sairastui tuhkarokkoon Luodon kunnassa, Pohjanmaalla. Luodossa on pelätty, että tuhkarokko leviää, koska monilla kunnan asukkailla ei ole rokotesuojaa.

Luodossa vain 75 prosenttia asukkaista on saanut rokotteet eri sairauksia vastaan, koska monet perheet eivät halua rokotteita lapsille. Muualla Suomessa 95 prosenttia asukkaista on saanut rokotteet.

Suomessa mietitään nyt, miten pidetään huolta siitä, että kaikki perheet ottavat rokotteet. Ministeri Annika Saarikko on perustanut työryhmän miettimään asiaa.

Koodaajakoulu

Koodia tietokoneen näytöllä
Koodaajia tarvitaan lisää. Kuva: Kare Lehtonen / Yle

Pelifirma Supercell perustaa Suomeen koodaajakoulun, jossa opetetaan ohjelmointia.

Koodaajakoulu kestää 3 vuotta. Koulussa ei ole lukujärjestystä. Oppilaat rakentavat itse oman ohjelman.

Samanlainen koulu on jo Pariisissa ja Piilaaksossa, USA:ssa.

Itsenäisyyspäivä

Jussi-Pekka Rantanen, Ella Kanninen ja Sami Sykkö
Jussi-Pekka Rantanen, Ella Kanninen ja Sami Sykkö kertovat tv:ssä Linnan juhlien vieraista. Kuva: Ilmari Fabritius / Yle

Torstaina vietetään itsenäisyyspäivää.

Juhlajumalanpalvelus on Helsingin tuomiokirkossa, ja armeijan itsenäisyyspäivän paraati on Mikkelissä. Molempia tapahtumia voi katsoa TV1:stä ja Areenasta.

Itsenäisyyspäivän suurin juhla on illalla Presidentinlinnassa. Linnan juhlia voi seurata TV1:stä, Areenasta ja Radio Suomesta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä