Keskiviikko 5.5.2021 (radio)


Koronarokotuksissa on eri alueilla eroja

Ihmisiä ja työntekijöitä Ouluhallin koronarokotuksissa.
Ouluhallin koronarokotuspiste. Kuva: Paulus Markkula / Yle

Koronarokotukset etenevät Suomessa eri vauhtia eri alueilla.

Esimerkiksi Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirissä Lohjalla rokotetaan jo 40-vuotiaita. Pohjois-Karjalassa rokotetaan vasta niitä, jotka täyttävät 65 vuotta.

Rokotejakoa ei ole painotettu riskiryhmien mukaan. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos kertoo, että ryhmien kokoa ei tarkkaan tiedetä.

Ensimmäisten rokoteannosten tahti hidastuu hieman. Toisia annoksia aletaan antaa nopeampaa vauhtia.

Rajakontrolli on tiukkenemassa

Koronavarautumisesta ja turvaväleistä muistuttavia opasteita rajatarkastuspisteessä Helsingin Länsisatamassa 23. helmikuuta.
Helsingin Länsisatamassa muistutetaan koronaepidemiasta. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Sosiaali- ja terveysministeriö valmistelee uutta mallia maahantuloon.

Tavoite on tiukentaa rajakontrollia varsinkin satamissa ja lentoasemilla. Matkustajamäärät lisääntyvät, kun koronarajoituksia puretaan.

Yksi vaihtoehto on, että kuljetusyhtiöt tarkastavat koronatodistuksia jo lähtömaassa. Silloin matkustajia ei tarvitse ohjata terveystarkastukseen Suomessa.

Tämän jälkeen testitodistuksia ja rokotetodistuksia voi valvoa pistotarkastuksilla. Se voi estää ruuhkia rajanylityksessä.

Tällä hetkellä Suomi ei vaadi negatiivista testitodistusta matkustajilta, jotka saapuvat Suomeen.

EU:n elpymispaketti etenee eduskunnassa

Luotijuna Venetsiassa
Italia aikoo ohjata suuren osan EU-elpymispaketin rahasta uusien huippunopeiden junayhteyksien rakentamiseen. Kuva: AOP

Eduskunnan valtiovarainvaliokunta kannattaa EU:n elpymispaketin hyväksymistä. Valiokunta painottaa, että paketin pitää olla ainutkertainen.

Valiokunnan jäsenistä 12 puolsi paketin hyväksymistä, 5 vastusti, ja 3 äänesti tyhjää. Vastustajat olivat perussuomalaisista ja kristillisdemokraateista. Kokoomuslaiset äänestivät tyhjää.

Elpymispaketin tarkoitus on auttaa unionin jäsenmaita selviytymään koronapandemian vaikutuksista.

Ratkaiseva äänestys on ensi keskiviikkona eduskunnassa.

Ammattikoulusta tulee maksuton, kaikista välineistä ehkä ei

Opettaja.
Savon ammattiopiston hius- ja kauneudenhoitoalan lehtori Marjo Paasisalo pitää maksuttomuutta hyvänä asiana, koska se tuo opiskelijat samalle lähtöviivalle. Kuva: Toni Pitkänen / Yle

Ammattikoulut valmistautuvat maksuttomaan perusopetukseen.

Opetus on opiskelijoille maksutonta ensi syksystä alkaen. Opiskeluvälineiden hankinnassa on kuitenkin ongelmia.

Eroja on esimerkiksi siinä, saavatko opiskelijat omat tietokoneet.

Puolet suomalaisista säästää eläkeikää varten

Seteleitä kirjekuoressa.
Monille eläkkeen pienuus tulee yllätyksenä. Monet taas säästävät jo etukäteen rahaa eläkeaikaa varten. Kuva: Tomi Natri / / AOP

Jo lähes joka toinen suomalainen säästää rahaa eläkevuosia varten.

Eläketurvakeskuksen tutkimus kertoo, että aktiivisimpia eläkesäästäjiä ovat yrittäjät. Aktiivisia ovat myös työikäiset ja korkeakoulutetut, jotka jäävät pian eläkkeelle.

Kysely kertoo, että yli 50 prosenttia miehistä säästää eläkepäiviä varten. Naisista säästää vain noin 40 prosenttia.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalit: Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Kuntavaalit: Videoita

Piirros, jossa kädet pitävät äänestyslippuja.

Demokratia. Kunnan tehtävät. Kunnan päättäjät.

Kuntavaalit: Sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Kuntavaalit: Vaalitietoa

Kuvassa henkilö laittaa äänestyslipukkeen uurnaan.

Selkokeskus ja oikeusministeriö ovat julkaisseet tietoa kuntavaaleista selkokielellä.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä