Keskiviikko 5.7.2017 (radio)

 

Sote-uudistus

Terveyskeskuksen käytävä ja kyltti seinällä.
Suomessa on jo vuosia mietitty, miten terveyspalvelut on hyvä järjestää. Kuva: Minna Heikura / Yle

Sote-uudistus siirtyy myöhemmäksi. Sote tarkoittaa sosiaalipalveluja ja terveyspalveluja.

Pääministeri Juha Sipilä kertoi keskiviikkona, että hallitus korjaa sote-suunnitelmaa. Siksi uudistus ei tule voimaan vielä vuonna 2019, vaan vasta vuonna 2020.

Hallitus korjaa sote-suunnitelmaa, koska suunnitelma sai kritiikkiä eduskunnassa eli Suomen parlamentissa. Eduskunnan tärkeä perustuslakivaliokunta sanoi, että hallituksen suunnitelma ei noudata Suomen lakia.

Sote-uudistusta on Suomessa suunniteltu jo vuosia. Terveyspalvelut halutaan uudistaa, että rahat riittävät hyviin palveluihin koko maassa myös tulevaisuudessa.

Pohjois-Korean ohjuskoe

Ohjus osoittaa taivaalle moottoroidulta laukaisualustalta. Ympärillä seisoo pieni joukko sotilaita ja tummapukuisia virkamiehiä. Taivas on kirkkaansininen. Taustalla näkyy metsän peittämiä kukkuloita.
Pohjois-Korea on tehnyt ohjuskokeita. Kuva: KCNA / EPA

Maailmalla ollaan huolestuneita Pohjois-Korean ohjuskokeesta. Pohjois-Korea kertoi ohjuskokeesta tiistaina.

Nyt tiedetään, että Pohjois-Korea teki kokeen pitkän matkan ohjuksella. Pitkän matkan ohjuksella Pohjois-Korea voi iskeä kauas.

USA:n ulkoministeri Rex Tillerson sanoo, että vaara USA:ta ja muita maita vastaan on kasvanut.

Myös YK eli Yhdistyneet kansakunnat on huolestunut. YK:n turvallisuusneuvosto pitää asiasta kokouksen.

Oikeuden päätös

Oikeussali.
Oikeussali, jossa tehdään tärkeää työtä. Kuva: Roger Källman / Yle

Suomen oikeudessa on käsitelty ensimmäistä kertaa kunniamurhan suunnittelua.

Epäiltiin, että nuori mies aikoi tappaa oman siskon, koska sisko ei noudattanut muslimiperheen tapoja. Miehelle vaadittiin vankilarangaistusta.

Korkein oikeus on nyt päättänyt, että mies ei joudu vankilaan. Korkeimman oikeuden mielestä ei voida todistaa, että mies suunnitteli siskon tappamista.

Punkki ja borrelioosi

Punkkipihdit eli punkkipinsetit voi ostaa apteekista. Kuva: YLE / Hanski Kinnunen

Monet suomalaiset pelkäävät kesällä punkkia.

Punkki on pieni hyönteinen, joka voi tarttua ihoon. Se levittää sairauksia, esimerkiksi borrelioosia. Borrelioosi voi aiheuttaa pahoja oireita esimerkiksi iholla, lihaksissa ja sydämessä.

Borrelioosia hoidetaan antibiooteilla. Monet haluavat lääkäriltä antibioottikuurin aina, kun punkki puree.

Professori Olli Vapalahti kuitenkin sanoo, että antibiootteja kannattaa syödä vain, kun epäillään borrelioosia. Turhien antibioottikuurien takia antibioottien teho bakteereja vastaan huononee.

Borrelioosia voi estää poistamalla punkit ihosta esimerkiksi punkkipihdeillä. Sellaiset voi ostaa apteekista.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä