Keskiviikko 5.8.2020

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mitä Libanonissa on tapahtunut?

Oikea vastaus:

Pääkaupungissa Beirutissa tapahtui tosi iso räjähdys.

2.Mikä siellä räjähti?

Oikea vastaus:

Rakennus, johon oli varastoitu ammoniumnitraattia.

3.Millaista tuhoa räjähdys aiheutti?

Oikea vastaus:

Yli 100 ihmistä kuoli ja tuhannet loukkaantuivat. Lisäksi jopa 300 000 ihmistä jäi ilman kotia.

4.Kuinka monta koronavirustartuntaa on todettu eri puolilla maailmaa?

Oikea vastaus:

Yli 18,5 miljoonaa.

5.Entä Suomessa?

Oikea vastaus:

Yli 7500.

6.Joko koronavirus on pian voitettu Suomessa?

Oikea vastaus:

Ei siltä näytä. 7 viime päivän aikana koronatartuntojen määrä on tuplaantunut edellisestä viikosta.

7.Mitä tärkeää tietoa odotetaan Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta?

Oikea vastaus:

Tietoa siitä, aikooko THL antaa Suomeen kasvomaskien käyttösuosituksen.

8.Kuinka paljon yksi kasvomaski maksaa?

Oikea vastaus:

Noin euron.

9.Montako kertaa sitä voi käyttää?

Oikea vastaus:

Vain yhden kerran.

10.Missä päin maata voi huomenna tulla sadekuuroja?

Oikea vastaus:

Lännessä ja pohjoisessa.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä